torsdag 14 januari 2010

OM..inga arbetslösa fanns...då behövdes heller ingen arbets-förmedling.


OM .. vi vänder på myntet
OM .. vi väljer att se allt från ett annan synvinkel
"borde" då inte
"För-säkrings-kassan"
"Arbets-förmedlingen"
mf.
i stället för "att se ner"
och bevaka
de som söker deras hjälp
känna sig väldigt glada
och tacksamma
över att de överhuvudtaget har jobb
tack vare att
att det finns just arbetslösa, sjuka ....
**********************************
Tänk på ..... att om någon väljer att se ner på dig, behöver du inte välja att se upp.

8 kommentarer:

  1. Så sant, så sant. Just det här har jag många gånger velat säga till läkare som jag mött genom åren. Det är ju ändå jag som patient som gör att han/hon ens har ett jobb. Han/hon är där för mig, inte tvärtom.

    Det som jag läser om hur sjuka bli behandlade nu gör mig alldeles förtvivlad ibland.

    Bra ord där i slutet, dem ska jag skriva upp och ha i fickan. :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Precis...ingen patient = ingen läkare. Båda behöver varandra...ingen är mer eller mindre värd än den andra. Vi människor behöver vända lite på livet och se mycket ur ett annat perspektiv. Vi behöver sluta med att "stå där med mössan i handen" och nästan be om ursäkt att vi finns till
    Blir man dåligt och rentav nedvärderande bemött bara för att man behöver hjälp, då är det viktigt att ställa upp på sin egen sida och säga ifrån, om det inte fungerar, då ska man helt enkelt byta läkare, eller annan personal. Lättare sagt än gjort, jag vet, i alla fall så länge man känner sig i underläge. De gånger då jag kände mig svag och utan energi, då bad jag alltid mannen följa med mig på läkarbesöken(sjukhusbesöken. för ofta..då jag var i sjuksvängen för flera år sedan,.. ..blev många med mig, alldeles för ofta misstrodda.
    Var blodtrycket för högt på mina kontroller, genast skulle dosen höjas. Jag sa att blodtrycket alltid blev högre när jag var på koll.för min kropp mindes allt den varit med om, all smärta och obehag.. "Det finns det inga vetenskapliga belägg för att blodtrycket går upp vid känslomässig stress" sa farbror doktorn expertigt (nu vet man bättre). "Nä, men det är ju så klart, för jag deltog inte i den vetenskapliga undersökningen"sa jag.
    När mannen var med och upplyste doktorn om att HAN tagit mitt blodtryck innan läkarbesöket, då lyssnande han och all misstro var bara puts väck. Det finns många fördomar mot patienter, mot arbetssökande, sjukskrivna, mot de som söker hjälp, på ett eller annat sätt.Den absolut mest utbredda är, att alldeles för många verkar tro, att de som söker hjälp, bara försöker smita/komma undan...Denna fördom är den mest djävliga som finns, så knäckande, så förudmjukande, förnedrande...att möta när människor redan är i ett utsatt läge.Detta att inte bli trodda på sitt ord...
    Då jag råkade möta denna fördom, brukade jag fråga "Vem av oss är det som träffar min kropp varje dag, stund,sekund...vem av oss vet bäst och mest om, hur det känns i den, känns in-ut-i kroppen???"
    Nu ska vi kasta oss ut och passa på medan vi kan vara ute, innan kylan slår till igen.
    Hoppas att din dag blir fin Kramisar Humlina

    SvaraRadera
  3. Hej du..

    Klart du får lägga ut min blogg... Får jag lägga ut din på min..

    Trevlig blogg du o har.. O tack för fina kommentarer..

    Kram Uffe-ensammapappan

    SvaraRadera
  4. Hej du själv du Uffe!
    Tack för att jag får lägga ut din blogg
    och så klart att du får göra det samma med min.
    Kramisar

    SvaraRadera
  5. Så klokt tänkt och skrivet.
    Sista meningen ska jag komma ihåg.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hittade hit via ensamma pappan. Vilka härliga bilder på dina musketörer i snön!

    SvaraRadera
  7. Hej du Gagnskullu..varmt väkommen är du att titta in i mitt lilla hörn ute i den stora, stora bloggrymnden när helst du vill.
    Musketörerna har blivit så fotovana... så fort jag tar fram kameran stannar de upp och nästan så att det ser ut som om de ler.
    Ha det gott

    SvaraRadera