fredag 15 januari 2010

Arbetsförmedlingen* Försäkringskassan osv består av en mängd enskilda människor.


( ducka, för nu skjuter jag skarpt)

Vill förtydliga mig lite
angående det jag skrev om
Arbetsförmedlingen
Försäkringskassan
och andra slags maktsystem
I dessa system arbetar ju enskilda människor
vilket betyder att vi kan ha turen att möta kompetens
och medmänsklighet i en och samma person
men också dess motsats
De som gjort systemet till sitt
och därför slutat känna och tänka själva
de som blivit lagen
de som blivit och tillåtit systemet
att ta över sitt eget självständigt tänkande jag
det är just de som inte vågar
vill gå utanför lagen
och se verkligheten där den finns att se
det är de som hela tiden gömmer sig bakom lagen
för att komma undan sitt eget ansvar

För hur kan man annars förklara att
"maktens herrar och damer"
bemöter de som de är satta
att stödja och hjälpa
på ett så känslolöst
och omänskligt sätt
som vi får höra om, gång på gång
Sen är vi inga offer
vi kan protestera
säga vårt
om vi inte orkar själva
kan vi försöka få hjälp
av någon/några med att föra vår talan
För ett är helt säkert
vi ska aldrig gå med på att ta emot dåligt
och nedvärderande bemötande
nte från något som helst håll ..............

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet som vanligt från dig! Ja, det finns ju båda sorterna där ute! Oftast råkar man ut för den senare och förväntar sig ofta att möta den nästa gång också. Men när man någon gång möter den första sorten smälter man, blir alldeles varm, trygg och avslappnad.

    Tycker så om ditt sätt att skriva, du är bra på att få fram det viktiga och tänkvärda utan massa genvägar!

    Ha nu en underbar dag där du är! Mjuka Kramar!

    SvaraRadera
  2. Klokt inlägg, jag har haft turen att möta den goda tjänstemannen vilket var en kvinna som gjorde sitt jobb med känsla.
    Tacksam för varje dag jag slipper höra av FK så att jag kan leva i min snigeltakt och långsamt stärka mig och min njure.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Smörboll. Ja det finns fantastiskt duktiga läkare och det är de som lyssnar, de som ser att en patient är först och främst en människa och också den som är den rätmätige ägaren av sin egen kropp. Ibland tänker jag att det är bra synd att den "lilla männislans" kunnande inte efterfrågas mer och att "den lilla människan" själv inte inser och bejakar sina hårt och slitsamt inhämtade kunskaper , som sjuk, som arbetslös, som gammal, som..... Det finns så enormt mycket outnyttjade kunskaper och erfarenheter bland alla oss människor, kunskaper som verkligen skulle behövas och som skulle vara till stor hjälp att göra denna vår vackra blå planet till en medmänskligare plats att leva och bo på...men detta att vi själva förringar våra kunskaper, förringar oss själva, bara för att vi känner oss i ett underläge när vi tex under livets gång behöver/behövt hjälp och stöd.
    Det finns kunskaper som vi kan inhämta från böcker och kunskaper som vi kan inhämta direkt från livet...det är min erfarenhet att de som lärt av livet och de som minns hur det var och kändes att vara barn...just de blir de bästa läkare, lärare, arbetsförmedlare, psykologer .......osv.
    Tckar dig för dina "växaord" Kramisar

    SvaraRadera
  4. livsglimtar!
    Ja, som överallt i livet där det finns människor, finns också en salig blandning av kunnande, vad gäller med-mänslighet, empati....
    Kunnande som kan vara rent livsviktiga inom vissa yrken....försäkringskassa, sjukvård, skola....de som arbetar och jobbar med att hjälpa, lära, stödja människor. Det kan vara helt förödande för en människa att möta på dessa som saknar kunnande i de så livs-viktiga ämnen. Därför tror jag, att det är därför de försöker ersätta denna kunskapbrist med regler, förordningar och lagar.
    De gånger jag haft med försäkringskassan att göra, har också jag bara mött kunnande och engagerat lyssnande. Vilket borde vara en självklarhet för alla att bli bemötta, att känna att denna person är där för att hjälpa och stödja och inte att stjälpa.
    Söndagskramar
    Fortsatt "varmt" här i norr ...
    till musketörernas oerhörda lycka efter den långa och ihållande kylan som gjort att det bara blivit snabba kissrundor. Och är de lyckliga så smittar deras glädje likt ett virus också mig

    SvaraRadera