fredag 22 januari 2010

Lite förmiddagstänk från de stora norrländska skogarna


Förmiddagstankar.
Kom på att jag egentligen inte har presenterat mig ordentligt
för er, men det får bli lite längre fram.
Skriver en hel del här på bloggen om människans inre
om tankens och känslans stora betydelse
för hur vi formar våra liv
vårt levande
om vikten av självförtoende och självtillit
ja, jag nästan "predikar" om att
tro stenhårt på sin egen kraft och förmåga
om att vara sin egen bästa vän
om att ställa upp på sin egen sanning
om att våga älska också sig själv
Allt detta som jag själv behöver
och behövde höra och påminnas om
särskilt under mina "mörkervandringar"
Många har det jobbigt nu för tiden
för gamla mönster håller på att ha gjort sitt
och nya behöver skapas
och därimellan står vi
med ett ben i det gamla
och ett i det nya
Så, det jag försöker förmedla
är de kunskaper
de erfarenheter
jag inhämtat genom egna smärtsamma upplevelser
och från möten med andra människor
Har på min livsvandring mött otroligt många
som kämpat med mycket svåra
sjukdomar, sorger, förluster
men som ändå förmått se små ljusglimtar i allt det mörka
i allt det oerhört svåra det stått inför
Alla dessa helt fantastiska människomöten
har lärt mig att människan har en livskraft
inom sig som är helt otroligt kraftfull
och som hon förmår plocka fram
när hon blir sedd
blir hörd
blir vidrörd
det är dessa "lärdomar" jag
försöker förmedla vidare på mitt sätt
Det finns så oändligt mycket outsagd
outtalad, oskriven kunskap
som människor bär på i sitt inre
Kunskaper o erfarenheter
som skulle behöva sägas och skrivas
Man kan ha kunskaper i matte, kemi, psykologi
som man inhämtat via böcker
och som man villigt delar med sig av
och det finns kunskaper vi inhämtat direkt från livet
men där är vi inte lika villiga att dela med oss.
en del kunskaper kanske man till och med skäms för
Synd!
***************************
Sen vill jag säga att:
just nu har jag lite mycket omkring mig
och kommer därför att plocka in sånt
jag skrivit tidigare
på min gamla blogg
Önskar er alla en fin livsdag

5 kommentarer:

  1. Hej kära kloka mammsen min!
    Tänk, här hade jag precis tryckt på knappen för att publicera mitt senaste utbrott. Sen går jag in på din härliga sida å finner tröst i dina ord i detta inlägg - för dom passar så bra. Är inte det lite konstigt? Vi har kanske en connection nånstans...Love you mom! Du är min idol! Puss o kram från dottern som snart får hem sin kära från tyskland.

    SvaraRadera
  2. God morgon livsbetraktande Du! Åh, vad du skriver bra!! Det är en så vacker gåva du fått och jag är tacksam att du använder den gåvan för att nå ut med din kunskap och visdom! Jag är glad att jag har "mött" dig...

    Ditt förra inlägg om slamtidning var ju underbart! Så sant, så sant! Visst blir det så när man går med sina ofta negativa, bittra tankar och det skapar gaser och andra bekymmer både fysiskt och mentalt! Det kräver en hel del mod och insikt att våga vända på det. Det är nytt och rädslan för att möta sig själv, tvingas ändra på sig själv, möta något annorlunda och nytt är nog ofta för stor. Man är inte alltid så smickrande som människa och ibland kanske det är svårt att möta den biten av sig själv. Då måste man också ha mod att förlåta och vara snäll mot sig själv. Och nu börjar jag spåna iväg här och man vet aldrig var det slutar.

    Du skriver att du har mycket omkring dig nu, hoppas det inte är tråkiga och svåra saker. Hoppas att det mest är glädjeämnen som tar din tid.

    Ta väl hand om dig i alla fall, hur din vardag nu än ser ut för stunden. Stor Kramar!

    SvaraRadera
  3. Slamtömning, skulle det stå. Slamtidning? Vad är det för något? Hahaha, får skylla på att det är morgon! :)

    SvaraRadera
  4. Oj! Oj! Vad ser jag, härliga kommentarer har hittat hit. så roligt att få besök!

    MIKAELA: Hörrururu...du har också du lärt dig massor i livets ibland tuffa skola som gett dig kunskaper, erfarenheter och klokskaper som jag förstår kommer till stor nytta och glädje i ditt arbete. Glad kan jag förstås inte låta bli att känna mig om mina ord ibland kan komma till användning....men du..det är verkligen helt ömsesidigt...connection har vi...Stora kramar morsan

    SvaraRadera
  5. Smörboll:
    Om du bara visste så roligt det är med dina reflectioner på det jag skriver. För jag har absolut inget första tjing på några som helst livskunskaper, utan jag ger och kan bara ge av det jag har erfarenheter och eget kunnande av och på mitt sätt..livskunskaper har vi alla gott om. Så jag tackar också dig för att du ger av dig själv, av dina erfarda klokskaper, det är ju på så sätt man växer som människa,..just i möten med andra..Ja du, ibland behöver då jag plocka fram allt mod jag kan uppbringa för att våga se min "basida.. min aviga sida"...våga leva mig själv på mitt sätt...leva efter de kunskaper som mina livserfarenheter gett mig...för vems erfarenheter skulle jag annars leva efter.. Ett långt tag i mitt liv försökte jag krympa mig själv, krympa mina erfarenheter, kunskaper...du vet den där "jantelagen" Men människor kommer i alla fall att tycka en massa om hur man borde skriva,vara, leva...missförstånd får man räkna med..
    Det sker mycket på det inre planet för mig plus att två av mina hundvänner, de äldre inte har så bra värden. Känns jobbigt även om man vet att det är tidens gång. Allt vackert till dig Kraaaaam

    SvaraRadera