onsdag 28 oktober 2009

Dela bädd med en ängel


Är inlagd på sjukhus.. för några år sedan
.Jag ligger på/i en sexsal
Klockan är ca fem på morgonen
och jag har just varit på toa som låg längst ner i korridoren
På mig har jag landstingets vita skjorta
och ett mycket sömndrucket fejs.
Öppnar sakta dörren in till min sal
för att inte riskera att väcka mina sovkamrater
Då får mina halvt o-väckta ögon,
till min stora förvåning
syn på en liten, liten farbror som intagit min säng !!??
Han sitter där med sina små smala ben
dinglande utanför sängkanten
medan hans vita hår pekar morgontrött åt alla håll och kanter,
mest pekar det rakt upp.
Han tittar på mig med en slags hänförelse i blicken
men säger icket ett ord
och ännu större blir hans ögon
av en slags hänförelse och förundran, då jag säger:
”Nu har farbror allt lagt sig fel säng.
Här sover ju jag”
Han sitter alldeles blickstilla
men säger fortfarande inte ett ord
men, hans ögonen börjar nu anta ett mycket drömmande sken
och han ser på mig som vore jag från en annan planet.
Jag tar ännu en gång till orda
och försöker verkligen få honom att förstå
att han hoppat i alldeles fel säng ..att det faktiskt är min säng han ligger i..
Då hör jag plötsligt glada skratt
och en röst på andra sidan rummet som förkunnar.
”Du får mer än gärna krypa ner och dela säng med mig!”
Hahahahaha!!”
Jag hade gått in i helt fel sexsal
in till herrarnas.
Jisses vad vi skrattade.
Och den lilla farbrorn då?
Jo, han hade trott att han var död
och att han var i himlen
och att jag var en ängel som tänkte krypa ner
och dela säng med honom.
Så då förstår ni varför han aldrig sa ett ord
För ingen människa kan väl komma på något vettigt
att säga, när man just blivit erbjuden att dela bädd
med en livs levande ängel
Så jag gav honom en riktigt öm och varm "änglakram" innan jag
vände åter till mina sovkompisar i sexsalen bredvid.
Så roligt och tokigt det kan bli ibland.
Jag måste erkänna att jag är "riktigt bra" på att ”göra bort mig”

3 kommentarer:

  1. Men du är ju verkligen en livs levande ängel! Som sprider så oerhört mycket glädje och kärlek.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Skulle säga precis samma som Imse, du är ju en levande ängel här på jorden!
    Men varför ligger du inlagd?

    Ta hand om dig kära du! Kram!

    SvaraRadera
  3. Nämen oj, rodnar lite över era ord. Inte känner jag mig som någon ängel precis.
    Detta hände för ett bra tag sedan..vill inte skriva och lämna ut människor om det nyss hänt, men nu lever han inte, så då har han nog inget emot att jag berättar. Han var en så vacker gammal man,han såg nästan ut som tagen ur sagans värld. Var rädda om er ..du Imse och du Smörboll..innerligt varma kramar till er båda

    SvaraRadera