tisdag 27 oktober 2009

Känslor kan vara starka krafter i rörelse


Känslor!
Vad är känslor?
Hur viktiga är de att känna.?
*
Här kommer några av mina upplevelser i kring ämnet känslor
Har fortfarande en lite dålig relation med sömnen
så min koncentrationsförmåga är inte precis i topp.
Men jag ville trots detta "handikapp" gärna besöka min blogg
så hav överseende
med ev. felstavningar, avsaknad av kommatecken
osv.
*

Vi kan missbruka, manipulera och använda känslor i maktsyfte.
(Som barn, kanske det fungerade att gråta
och skrika för att få sin vilja igenom.
Som vuxna kanske manipulerandet , skuldbeläggandet
fungerar för att få sin vilja igenom)
Vi kan acceptera våra känslor
som alldeles naturliga inslag i våra liv.
Går känslorna i ”orkanstyrka och det spöregnar”
ja då kan vi välja att stanna inne
och invänta tills ”ovädret” gått över.,
eller så kan vi ta på oss regnkläder och/eller söka skydd
i någons famn ....
Känslor är som vädret.
De förändras ständigt
*
Minns en dag för ett tag sedan
då mina känslor gick i "orkanstyrkans känslotecken".
För att inte kasta över mina orkanliknande känslor på andra
vände jag mig till min kära skog.
Där ute i det fria skrek jag ut all min ilska och min frustration.
Då plötsligt hör jag en mansröst som försiktigt frågar.
”Hur mår du? Är allt ok?” -
” Ja!” svarade jag
"Nu är det bara finemangfint.
För nu har jag tömt ur mig en hel orkan.”
Mannen log lättad
och frågar mig om det hjälpte att skrika av/ur mig.
På det svarade jag ett klart JA.
”Då ska jag göra som du.
Skrika ut min ilska, min frustration, min sorg, när de hälsar på i mitt inre
i stället för att skrika av/ur mig på mina nära och kära”.
Så pratade vi en stund om känslor och känslors betydelse innan vi skildes åt.
*
Precis som vädret är det bra att låta våra känslor säga sitt
och sen gå vidare.
Det är när vi håller fast
förnekar, sväljer ner, kniper ihop, bjuder hårt motstånd
mot att känna vissa känslor som vi mår dåligt.
Och det är då, i motståndet, som de ”förbjudna” känslorna
kan ändra färg och form
och komma ut som en helt annan känsla än den var från början.
För känslor är starka krafter i rörelse,
en del verkligt starka.
*
Tänk, så mycket energi som vi måste använda oss av
för att gömma undan de "förbjudna" känslorna
Energier som vi bättre skulle behövt till allt möjligt annat
som att leva livet.
När min son dog
så gömde jag undan min sorg
långt, långt ner i ”källaren” i mörkret
Gömd och glömd för eviga tider.
Trodde jag...
Men så började jag plötsligt
bli rädd för allt möjligt.
Livrädd för råttor, möss, getingar, åska
ja för nästan det mesta som gick att vara rädd för.
Det kändes som om rädslorna slagit sig samman
i en enda gigantiskt stor rädsloklump.
Så var det ett långt tag..
Tills en dag
då jag råkade se på TV
när ett för tidigt barn föddes.
Det var som att öppna upp en dammlucka
och all samlad sorg och gråt bara välde fram.
Jag grät och grät
så som jag aldrig någonsin gråtit i hela mitt liv.
Efter detta ”reningsbad”
bara upplöstes rädslorna i tomma intet
för nu, när sorgen fått säga sitt
behövde den inte längre
gå en omväg via rädslorna.
För ut måste sorgen på ett eller annat sätt-
*
Men det handlar inte bara om sorg, ilska, smärta...
utan också om de goa, de varma
de ömsinta, kärleksfulla känslorna
som vi allt för ofta kniper så hårt om
som om vi trodde att vi skulle gå miste om något själva
om vi ger av dem till andra.
Det är nog en hel del som vi människor gömmer
för oss själva och för varandra.
*
Känn vad du känner och du lär känna dig själv!.
*
Jag fick aldrig höra mina föräldrar säga att de älskade mig.
Därför kom de tre små viktiga orden
inte så självklara ur min mun under en tid..
Utan jag fick helt enkelt träna mig på/i att säga dem
så numera går det enkelt och självklart.
" Jag älskar dig! Du är så fin!
Plus att jag lärt mig att säga en massa andra ord med varmt innehåll.
Så menar jag att det fungerar med våra känslor.
Ibland får vi helt enkelt lov att träna oss
i att uttrycka dem.
För många av oss har helt enkelt inte fått lära oss konsten
att uttrycka våra känslor på ett naturligt och självklart sätt.
Utan det har rått stora restrektioner i / om vilka känslor
som var/är OK att känna och att ge utryck för.
*
Om man vill lära sig att tex. snickra
vet ju alla att man behöver träna sig, för att bli bra på det.
Fast
då det gäller känslor
förväntas man kunna allt av sig självt
utan att behöva lära sig
hur man gör
hur man hanterar ilskan, sorgen, smärtan, kärleken...
Att försöka svälja ner de obekväma, de svåra och de ovana känslorna
är ingen bra lösning.
*
”Ju bättre du förstår dig själv och dina känslor, desto bättre förmår du älska livet som det är”
( Baruch Spinoza ).
Nu tycker musketörerna att det är hög tid för MAT.
Hej då och lev väl i känslornas sällskap.

.

4 kommentarer:

  1. Du är så otroligt duktig på att sätta ord på allt det viktiga. Budskapet går verkligen fram. Det är en ren fröjd att läsa din blogg.

    Kram och tack!

    SvaraRadera
  2. Supervarmt gla-Tack Imse! Jag som tänkte låta bli att skriva för jag tyckte att jag bara rörde/rör till det i mitt trötta tillstånd. Hjärnan känns som ett segt tugummi, det tar lite längre tid innan orden och tankarna hittar igen varandra Men oj, så kul, att du kunde få ut ett sammanhang i mina rader. Mjuk kram och sov så innerligt gott

    SvaraRadera
  3. Hej mamma! Jag glömde helt bort att jag hade lovat läsa.. men nu har jag läst! Och vad bra skrivet! Håller verkligen med, det är bäst att bara känna det man känner oavsett om det är s.k. positiva känslor eller negativa. Ibland kan det göra ont att känna men det gör nog ondare ju längre man stänger det inne. Och om man stänger inne glada känslor för att det "inte är lov att vara glad" kanske man glömmer bort hur det är att känna lycka. Nu ska jag dricka mer te (min enda sysselsättning dessa dagar).. puss o kram!

    SvaraRadera
  4. Tack du älskade "ungen min" för att du tog dig tid i ditt svininfluensa tillstånd att läsa igenom mina ord. Sömnen och jag är inga bra polare just nu. Så jag kände mig osäker på om ord och meningar blivit ihoprörda av min trötta hjärna .
    Ja,håller helt med dig om att de känslor som gör ont att känna, inte gör mindre ont om man stänger in dom, kniper ihop, låtsas att de inte finns...som tandvärk, den går inte över förrens man gör något åt den onda tanden..
    Det du skiver om att stänga inne de glada känslorna och därför kanske glömma bort hur de känns..det var toppen skrivet..det var en ny tanke..ja så då ramlade det förstås ner en massa tankar. Kom att tänka på personer som inte vågar/vågat släppa ut glädjen i full frihet. Som varit så rädda, för att det då ska straffa sig. Och en del personer som bara inte vetat hur glad glädjen känns. Att ha glädjen med sig i bagaget är toppen då livets vindar blåser i orkanstyrka..då går det mycket lättare att ta sig igenom de svåra tiderna. Glädjen är min allra bästa vän.
    Tack än en gång för din välbehövliga feedback (och Imse) Då kanske jag kan släppa taget om försiktigheten och bara skriva på..Stora störtvarma kärlekskramar till dig.
    Nu "måste" jag göra min "mmaplikt" och säga: Du dricker väl och sover allt vad du bara kan och förmår. Var rädd om dig och varandra..du och E.

    SvaraRadera