måndag 19 oktober 2009

Aldrig att jag vill låta som hon...aldrig

Befinner mig i ett varuhus
och har just ställt mig i kö
vid kassan för att betala
min cd-skiva,
då jag bakom mig i kön
hör en kvinna som med hög
och mycket irriterad röst
skjuta skarpt med ord-kopisten mot sin man.
” Att du då aldrig kan sätta på dig baskern ordentligt.
Huuuur ...
många gånger
har jag inte försökt tala om för dig hur den ska sitta.
Gå genast in i provhytten
och sätt för en gångs skull på dig baskern rätt.”

Jag får ståpäls av obehag
och sympati -ilskan har svårt att tiga still
Känner starkt med mannen
som inför oss alla
"tvingas" utstå denna förödmjukelse
att bli tillrättavisad som ett barn inför oss alla
Ingen ska behöva ta emot oförskämdheter/ohövligheter
och nervärderande kommentarer
särskilt inte inför publik.
ingen..
inte heller barn.
Min sympati med mannen gör
att jag vänder mig om och säger till honom.
”Vet du.. Jag tycker att du är jättefin.”
Frun försöker ihärdigt få kontroll över mannen igen och säger:
”Kom nu!
Genast !
Vi ska gå till porslinsavdelningen.”
Då sträcker mannen på sig i hela sin längd
och deklarerar med mycket klar och bestämd röst.
” Jag tänker inte följa med dig.
Gå du!
Jag går till Claes Olssons”

Bravo mannen!!
Att du ställde upp på dig själv
och satt en tydlig gräns
för hur du ville bli bemött/behandlad
Det kanske var precis vad din fru behövde höra
och kanske längtade efter..
att du en dag skull våga säga ifrån
av respekt både för dig själv och för henne.


När jag kom hem letade jag fram boken ”Mammaupproret”
Som handlar om kvinnor som ”mammar” sina män.
Bläddrar på skoj mig fram till testet för att kolla upp
om jag ” mammar ”M = är en Wendy?
Eller om jag är en Tinker
= en kvinna som vill vara kamrat med sin man och
samtidigt vill utveckla sin egen personlighet.
Säkert är jag lite av båda.




Här kommer testet som kan visa på om man hamnat i ”Wendyfällan” =
mammar våra män.
Och/eller hur mycket av en Tinker det ryms inom oss.
Hämtat ur boken "Mammauppropet" av Dan Kiley utgiven 1986

Betrakta det här testet som ett tillfälle att få en överblick över ert beteende
inte som ett sätt att diagnostisera ett sjukdomstillstånd.
Avsikten med testet är att stimulera till uppriktig självkännedom. (Dan Kiley)”


* Poängsätt med någon av siffrorna 0-1-2 för varje fråga ni svarar på. Räkna ihop.

*När han vill ha uppmärksamhet av mig så får han det
men det verkar aldrig som om jag får samma uppmärksamhet tillbaka

*Jag får vara försiktig med vad jag säger så att han inte blir stött
Han kan aldrig låta mig vinna en diskussion

*Jag är svartsjuk på hans vänner. De är viktigare för honom än vad jag är

*Det känns som om han inte unnar mig frihet att göra vad jag vill

*Jag blir arg när något som vi planerat ändras

* Jag ger min mamma skulden för många av mina problem

* När han inte förstår sig på mig tänker jag: Vad har gjort för att förtjäna detta?

*Jag skulle vilja krama om min pappa (eller, om han är död, så brukade jag vilja det)men det skulle kännas (skulle ha känts) konstigt om jag försökte

* När vi grälar påminner jag honom i detalj om något galet som han gjort för länge sedan

*Jag skulle vilja att vårt förhållande var bättre, men det är inget som jag kan göra något åt

*När han kommer hem sent brukar jag fråga ut honom om var han hållit hus

* Jag har väldigt svårt för att bestämma mig. Jag är beroende av att mina vänner hjälper mig göra det

* Jag klagar för honom över att han inte delar mina känslor

* Jag tycker nästan aldrig om sex

* När jag funderar på att bryta upp från vårt förhållande tänker jag att jag inte skulle kunna klara mig utan honom (eller att han inte skulle kunna klara sig utan mig)

* När han klagar över städningen eller maten känner jag mig skyldig

* Jag brukar förklara för honom hur hans föräldrar (eller hans barndom) är orsaken till hans problem

*Jag brukar be vänner och släktingar om ursäkt för hans uppträdande

* Det händer väldigt lätt att han sårar mig




Här under kan se efter om ni är mer en Tinker eller mer en Wendy

· 0-7 Ni är troligen en Tinker. Kanske är ni litet envis av er, men ni står främmande för tråkighet och monotoni som livsattityd. Ni är herre över ert eget liv, och ni förväntar er att människorna i er närhet skall behärska sina liv på samma sätt. Ni söker hela tiden efter nya sätt att uttrycka er frihet på. Ni inser att man inte kan hålla ett kärleksförhållande vid liv utan spontanitet – man måste ha rätt att säga precis vad man tycker. En Tinker kan känna av Wendy-dilemmat i viss utsträckning, men hon slutar aldrig att växa.

· 8-25 Troligen är ni en Wendy som håller på att utvecklas till en Tinker. Eftersom ni håller på att lösa era problem märks det på er att ni håller på att förändra er livsinställning. Visst tvivlar ni ibland, men tvivlet är inte förlamande. Er frihetslängtan är smittande. Hela tiden strävar ni efter förändring, ofta till priset av förvirring och oro. Ni är på väg i positiv riktning, men kom bara ihåg att förändring vanligtvis kräver att man tar ett steg bakåt innan man kan ta två steg framåt

· 26-40 Troligen sitter ni fast eller är mycket nära att fastna i Wendy-fällan. Det är mycket möjligt att Wendy-dilemmat har förlamat er. Ni är fylld av tvivel på er själv och låter lätt människorna som ni tycker att ni måste vara till lags ta kommandot över er. Ni känner er underlägsen många andra människor och låter andra bestämma över ert öde. Att ni är så rädd och osäker gör att ni anpassar ert liv till vad ni tror andra önskar. Ni blir lätt rädd, och ni känner av besvikelser starkt – även om ni kanske låtsas att ni inte gör det. Även vardagligt och i och för sig normalt split och kiv ger er mycket oro och ängslan.


Kom ihåg att ni inte kan börja förvandlingen till en Tinker innan ni känner och förstår Wendy djupt därinne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar