torsdag 3 mars 2011

Om D-vit + solskyddskrämer Något att fundera kring

Hämtat från http://www.immun.se/

”D” är höstens vitamin - del 1
Vi nordbor slukar solstrålarna och försöker vårda vår sommarbruna hy så länge som möjligt. Det finns en uppsjö av "vårdande" produkter som påstår sig skydda mot solstrålarna sommartid och andra som förlänger sommarens hudfärg artificiellt. Men om vi bortser från det artificiella och vänder oss till det naturliga, finns det tre viktiga saker som bör belysas nu när solens värme minskar dag för dag, nämligen hudkräm, D-vitamin och cancer.
Människan är, liksom djuren och växterna, en del av miljön och påverkas lika mycket av miljögifter som den övriga miljön.
Solkrämsreklamen gör att de flesta föräldrar känner sig som skurkar om de inte smörjer in sina barn dagligen. Forskare rekommenderar decilitervis av solskyddskräm mot solbränna – men var finns forskningen som visar att solkrämens ingredienser inte är hälsovådliga eller stör kroppens biokemi? Läkemedel överförs genom huden på samma sätt som ingredienserna i hudkräm och solskydd.
Så när vi skyddade oss från solen i sommar har de flesta av oss tillfört kroppen en hel del kemikalier och konserveringsmedel. Överföringen till kroppen påskyndas dessutom av de värmande solstrålarna.
Hudkräm används dagligen utan en tanke på de kosmetiska och hudvårdsprodukternas kroppsfrämmande kemikalier. Ett exempel är en av hudkrämens vanligaste ingredienser – paraben. I en studie med 20 kvinnor med bröstcancer fanns paraben i bröstvävnaden hos alla deltagarna.
Kemikalier i hudvårdsprodukter behöver inte genomgå granskning innan produkterna släpps på marknaden. Det enda som krävs för att sälja hudvårdsprodukter i Sverige är att man informerar Läkemedelsverket om deras innehåll. Detta kan till och med göras efter det att produkten börjat säljas. För att påstå solskyddsfaktor på solkrämer är kraven större, men riskerna för hälsan är inte något man granskar.
Lagstiftningen när det gäller kemikalier handlar om dödsrisken hos vuxna, inte hälso- och dödsrisken hos barn. Vi vet alldeles för litet om kemikaliernas effekt på människans inre miljö. Av denna anledning är det viktigt att själv kontrollera ingredienserna i t.ex. hudvårdsprodukter.
Kosmetologen Paula Begoun driver en hemsida med värdefull information om kosmetika och hudvårdsprodukter. Amerikanska Environmental Working Group har granskat de farligaste ämnena som finns i solkrämer på sajten "Skin Deep" och sammanställt en lista över de säkraste solkrämerna. De har även en hemsida med värstingarna som bör undvikas.
Det finns naturliga konserveringsmedel som kan ersätta de kemiska, till exempel antioxidanterna betakaroten, E-vitamin, C-vitamin och grapefruktkärnextrakt. Antioxidanter är naturligt skyddande mot oxideringen som exempelvis sker vid en brännskada eller solbränna.
Vi behöver öka medvetandet och kräva "rena" hudvårdsprodukter och kosmetika. Är det egentligen solstrålarna eller de otillräckligt utforskade solskyddsingredienserna som är största cancerrisken? Vi vet inte svaret förrän studier utförs, men till dess bör man undvika hudkräm och solskydd med tvivelaktiga ingredienser eftersom det finns alternativ att köpa i hälsokostbutiken. (från http://kanariefaglarna.com/)
***********************************************************************
Ps. Huden är inget tätslutande "lock, inget pansar" som skyddar mot intrång av olika slag.
Läste i en bok om "Aromaterapi"
Där stod att efter 20 min hade oljan
man smort in kroppen med passerat njurarna.!?

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning! Ja, man tänker ofta inte på det man stoppar på huden, men desto mer det som stoppas in i munnen. Jag tycker inte om att stoppa saker på huden, har aldrig tyckt särskilt bra om smink eller krämer, men använder olivolja om jag blir mycket torr, känns i alla fall ganska naturligt eftersom jag gärna äter det också.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Halloj smörboll!
    Ja, visst är det intressant och särskilt om man betänker att huden är kroppens största organ och att det man smörjer på huden inte stannar där. Själv köper Weledas produkter + att jag använder också jag olivolja emellanåt. Ringblomma är en läkande ört som jag använder både som salva och olja i ansiktet och på kroppen
    Här ute i skogen behövs inget smink, naturen tar mig som jag är. Men....när jag ska in till stadens brus, då sminkar jag mig. När jag fyllde år den 21 feb. fick jag i present av M nästan en hel dag på stan. Hade egentligen fått biljetter .... två för att kunna ta med mig någon ....till Ulf Lundells konsert, som jag länge tänkt gå på ... men då ställdes den in, så i stället blev det hårklippning och en del annat skojigt.Det blev en helt ljuvelig dag med många människomöten och middag med sonen på en kinaresturang.
    Vilket vårväder, trots blåst är det kanonväder.
    Solskrattande humlinakramar

    SvaraRadera
  3. Ja just det, Weleda har jag ju också, Havtornsoljan. Maken jobbar på en antroposofisk arbetsplats och får köpa Weledas produkter till förmånligt pris. Ringblomma har jag inte testat, men ska lägga det i minnet. Har så sårig hud runt näsan pga snytningarna. :)

    Grattis i efterskott får jag säga! :) Det var en jättefin present du fick! Skönt att få skämma bort sig själv lite. Kramis :)

    SvaraRadera
  4. Ja, Weleda har flera bra produkter.
    Använder bla. lavendel duchcreme och när så behövs Calendula Zink cream, den är skönt läkande, plus andra produkter. Min kropp är redan så fullproppad med miljögifter i form av mediciner, så jag försöker göra allt jag kan för att inte späda på med flera
    Tack du för grattiset.Ja, den bästa present som jag kunnat få...
    Ser på damernas 3-mil...men tar en liten paus tills de närmar sig mål
    Har fått ett samtal från dottern och M. De hade hittat en bra plats att följa loppet från. I går hade de varit på en fantastisk fiskresturang och smörjt kråset. M tar med sig menyn hem till mig :) man kan ju njuta bara av att se menyn...tror jag..:)Nä, jag skojar, men den kan förhoppningsvis ge mig lite matinspiration ....äter för det mesta vegetariskt, fast då och då äterjag fisk, aldrig kött. Tidigare var jag helt vegetarisk av mig, men inte många (få) omkring mig äter vegetariskt, så det blev lite bökigt emellanåt, så nu har jag kompromissat en aning
    Du skulle bara se mina prismor som hänger lite här och där, i träd, buskar....nu när det blåser så glittrar de för fullt i regnbågens
    alla färger. Jättefint!
    Nä, nu bäst att jag masar mig till till tremilen, man kan ju ha tur och få en liten skymt av de mina :) Kramisar till dig med

    SvaraRadera