måndag 21 mars 2011

Din röst leder dig till dina känslor

Läser just nu ur en bok av Gabrielle Roth som heter ”Rörelsen helande kraft”
Har kommit till kapitlet ”Hjärtats sång”. Där står……

"Sånger och vanan att sjunga är något som finns i varje kultur.
I sången uttrycker vi vår vrede och smärta, vår glädje och sorg, vår omsorg och våra bekymmer. I traditionella samhällen – afrikanska stammar, skotska byar, amerikanska indiansamhällen – sjunger alla; sången finns hos varje individ. Men för nutida, sekulariserade människor, har sången blivit en specialitet för några få sjungande: professionella artister sjunger och vi andra lyssnar. Men ändå förblir sången, av skäl som vi knappt är medvetna om, en väsentlig del av livet.

Sången är ett av de få områden där utforskandet av hela känsloskalan är allmänt sanktionerat och helt accepterat, till och med i masskulturen där tendensen annars är att undertrycka verkliga känslor och ersätta dem med bleka eller billiga imitationer.
Sångarens magi visar oss hur vi kan utforska hela vårt känsloregister. När vi hittar sångaren inom oss får vi ännu en kanal till våra känslor. …………

Välj sånger som ger dig kontakt med din rädsla, vrede, sorgsenhet, glädje och medkänsla

Känslor kan fastna i halsen. Vi kvävs av sorgsenhet eller stryps av rädsla. Men om vi kunde skrika ut vår sorg för full hals, liksom sörjande spanska bondkvinnor gör, eller ropa ut vår glädje som festande zuluer, skulle vi återfinna den rena känslans puls."
- Gabrielle Roth -
*******************************************
Minns så väl, när jag bestämde mig för att börja sjunga ut mina känslor, börja sjunga ut mig själv ….. hur oerhört blyg jag kände mig inför att höra min egen röst, över mig själv och för mig själv och för att ta plats.(symboliskt sett, att in-ta min plats i livet) Det blev lite försiktiga och generade nynnanden, då i början, men nu, sjunger jag för full hals, sjunger i både sorg och i glädje .... ute i skogen, i duschen, när jag städar, lagar mat …… precis när som helst .och min blygsel inför min röst har helt försvunnit. Det är mycket befriande för hela kroppen och knoppen att sjunga uuuut och på köpet försvinner en hel del stress och spänningar som man "sparat på". det kan vara lagrad sorg, ilska och även o-utlevd glädje, som man genom sången befriar och släpper ut.
Ofta skuttar jag även runt i en slags afrikansk dans till min "skönsång"
Musik är så härligt, för den går direkt till känslornas ”rike” utan att först måsta passera intellektet.
- humlina -
Sång-glada hälningar från ett vårvarmt norr

4 kommentarer:

  1. Vad modigt och inspirerande att du vågar sjunga uuuut! Sång och musik är nästan hela mitt livsluft så jag vet vad du menar, är dock lite rädd för att våga sjunga ut inför mig själv. Som du säger, man blir blyg och lägger kanske för mkt värdering i hur rösten låter. Sjunger gärna ut till musik, men ska ge mig tusan på att sjunga själv, utan musik nu med din inspiration! :)

    Tack för ännu ett "knuffande" inlägg som får en att känna att man vågar göra något, du är bra på det!

    Hoppas du har det bra och hållit dig på benen ute i halkan.

    Kramisar!

    SvaraRadera
  2. Sjung min vän, det är ett nöje som kostar inte mycket men ger desto mer..
    Dansa dig fram i livet, med dina egna danssteg, och egen rytm..
    Sjung med mig, sjung.
    Man kan nynna en melodi, utan ord, och det känns bra. Inte är musiken endast för de professionella!
    Ha en fin dag
    Kram/Raya (som är hes som en kråka!)

    SvaraRadera
  3. Tjosan smörboll ...
    Som du märker här inne på min blogg, så är musik väldigt viktigt för mig i mitt liv.
    Då jag sjunger,använder jag sällan ord som man begriper, utan jag sjunger egenhändigt påhittade och obegripliga ord ...någon mall över hur det "bör" låta struntar jag i. Sjunger man på sitt eget sätt och låter bli att sjunga färdiga sånger, färdig musik, utan bara sjunger för sin egen skull, för att sätta ljud på sina egna olika känslor, då kan man heller inte sjunga falskt. Är det inte så.... egentligen... som det funkar i de flesta sammanhang, sjunger man "sin egen livssång"... följer man "sin egen livsväg, då du "låter det inte falskt" alls.
    Och, så slipper man jämförelsekraven, hur man borde låta. Så sjung ut dig själv, allt vad du bara orkar
    Ps Vad fint det då kändes att höra att jag kan ge dig en "knuff" framåt.
    Du har feedbackat mig att ta ny sats och våga skriva lte till och lite till

    Nästan storm idag. Huuuh, vad det blåser, vi väntar med skogsturen till i kväll och hoppas att blåsten gjort det den kom för att göra tills dess.
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  4. Raya Krax ... det var det värsta vilken långdragen förkylningsbacill du då fått besök av.Nu när det händer så mycket i vårens tecken.
    Nä, minsann, livets vindar de blåser oftast dit de själva vill.
    Håller helt med....dansa dina egna steg, sjung din egen sång...
    Sång är för mig ingen prestationsövning i att sjunga o-falskt, perfekt, näääää
    Jag sjung bara för glädjen över att sjunga, att sjunga ut livet inom.
    Ord använder inte heller jag när jag sjunger ...bara ljudar....bara uppfinner
    Jaaa, jag sjunger gärna med dig och eftersom du är hes kan vi ju köra kraxsånger och dansa runt i en glad vårdans
    Det viktiga, det betydelsefulla,det kärleksfulla i livet är gratis, det är kanske därför det aktas så lite. Naturen ger frikostigt av sig själv,människan roffar åt sig och förstör.
    Skickar en stor vårbukett fylld med kraftkramar
    Vårtecken.....en fluga

    SvaraRadera