lördag 26 mars 2011

Hurraaaa.....koltrasten har anlänt... och årets första fluga

Yster vår-glädjeVarning! Glädjespridare i farten
Inte kunde då jag låta bli att smittas av deras yra livsglädje
så jag skrattade högt och gott
springa med skulle jag velat, men skaren höll inte för mig
så det blir till att pallra sig upp några timmar tidigare i morgon
Årets första Koltrast, min lyckofågel, har äntligen anlänt
Ett år, hittade jag en hona, som trasslat in sig i ett nät. Det tog mig nästan två timmar att få loss henne. Tyvärr hade hennes ena fot tagit skada, den blev böjd på ett lite märkligt sätt.
Året därpå kom en koltrasthona med just den skadan på foten, hit till oss.
kände mig så rörd över hennes besök
över att just hon hittat tillbaka

Koltrasten är den som sitter på kvisten närmast marken
De andra större fåglarna som också syns på bilderna
är något slags plastfåglar, som jag satt dit med tanke på alla de barn som går förbi .... uv, tjäder, kråka, duva ........

Lördags hälsningar med gladspring iii från oss i norr

4 kommentarer:

  1. Nä men, vilken fin upplevelse med koltrasten som skadade sin fot, inte att den skadade sig förstås, men att du kunde hjälpa den och att hon hittade tillbaka. Jag hade också blivit rörd av en sådan sak. Sådana saker gör att man tänker på hur stort livet här är, hur lite vi vet och det finns så mycket "magi" att uppleva.

    Hoppas du har en skön söndag och haft en fin helg. Jag sitter här och följer hockeyn, norrlands derby vet du. Luleå-Skellefteå! Maken kommer ursprungligen från Skellefteå och hans iver inför denna match smittar av sig på mig.

    Nu snöar det ganska duktigt ute, hoppas det nu är sista snön, börjar längta efter vår.

    Sköt om dig vännen!
    Kramis :)

    SvaraRadera
  2. Smörboll ... Ja det finns massor av magi runt omkring oss ...koltrasten var ett av dem alla
    Har mött en harmamma bärandes en unge i munnen och sen skutta iväg för att hämta de andra. Hon ville gömma dom på en bättre och tryggare plats.
    En tidig morgon fick jag den stora förmånen att i en glänta, se älgmor med sin alldeles nyfödda kalv. Oj, det var helt otroligt vackert

    Jag gillar att se skidskytte. Där kan vad som helst hända. När det ser ut som någon är en solklar vinnare, kan det ändras på ett ögonblick av att de bommar flera skott.

    I går var jag och tog lite prover och snart är det 14-årskontroll

    Solglittrande kramar

    SvaraRadera
  3. Ja de glada hundarnas livfulla lekar smittar verkligen till skratt. Skaren klarar nog bara hundarnas tyngd inte så kul att försöka delta i deras ystra lekar för att trampa igenom skaren och skrubba näsan mot den nu hårda snön.
    men att iakta deras lek i solskenet kan vara en tillräcklig fröjd i sig!
    jag önskar er en trevlig helg från Kristina

    SvaraRadera
  4. Hej Kristina Vindvittra... i härliga fågelsångstider! Roligt att du tagit dig tid att kika förbi här hos mig.
    Haha, jag försökte göra mig så lätt som jag bara kunde, med se skaren lät sig inte luras...så jag trippade (nåja det är väl att ta i) poff sjönk jag ner i den forfarande så djupa snön. Men ett är då helt säkert ... man kan aldrig bekväma till sig om man är med hund. Det ska lekas, busas, ätas,borstas, badas, utevandras,ibland veterinäras, tvätta öron (tur att de flesta av dem har själrengörande öron) Tråkigt går bara inte att ha .....
    Önskar också dig och dina fyrfota vänner en härlig helg med många skratt Humlina

    SvaraRadera