fredag 11 december 2009

Lite tänkvärt om det störtsvåra ordet..... tacksamhet........


( foto Mats H)
Jag är tacksam….
..
för att jag måste städa efter en fest –
det betyder att jag har vänner

för skatterna jag betalar –
det betyder att jag har ett jobb

för att kläderna är lite trånga –
det betyder att jag har mat på bordet

för att gräsmattan behöver klippas, fönstren
tvättas och hängrännorna rensas –
det innebär att jag har ett eget hem

för skuggan som bevakar mitt arbete –
det betyder att jag är ute i solen

för alla klagomål på politiker –
det betyder att vi har fri yttrande rätt

för att parkeringsplatsen är längst bort –
det betyder att jag har råd att ha bil

för min höga elräkning –
den betyder att jag har det varmt

för kvinnan bredvid mig som sjunger falskt –
det betyder att jag kan höra

för tvätthögen på bordet –
det betyder att jag har kläder att ta på mig

för trötthet och värkande muskler
i slutet av dagen –
det innebär att jag kunnat arbeta hårt

för väckarklockan som ringer på morgen –
det innebär att få leva en dag till!
.
- Hämtat från ”Det är aldrig kört” -

2 kommentarer:

  1. Åh dessa rader älskar jag, så tänkvärt och gör att man genast ändrar sitt sätt att tänka, i allafall för en stund. Krya på kroppen vännen, hoppas du går till läkaren om det blir för mycket av det onda! Ytterligare en helande kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Nä du..inte är det alltid så lätt att vara tacksam och se mer till det man har än det man tycks sakna. Ibland vill jag inte vara ett dugg tacksam, särskilt inte när jag tycker att jag själv och livet fa alldeles för hårt fram med mig..då kan det minsann osa svavel här i tomtehuset.
    Gå till läkare gör jag bara i absoluta nödlägen. Gosiga Luciakramar _- Humlina -

    SvaraRadera