tisdag 8 januari 2013

Livet , är som en inre upptäcksresa som går mellan djupa dalar och höga fjälltoppar ... mellan ljus och mörker.





Ett sprillans nytt år är här … härligt.!...tror jag :)

Nu erbjuds vi nya möjligheter att förändra, förnya. och fylla på med nytankade tankar.

Tankar som förhoppningsvis kommer att utvidga vårt livs perspektiv och bidra till att vi vågar välja nya livsvägar att slå in på. Vägar där det behövs att vi plockar fram nya sidor hos oss själva, sidor som vi ännu inte vet att vi har, de oprövade och oanvända.

Tänker mig ett nytt år som ett alldeles tomt livs ark, inte ett endaste streck eller färg finns , av den enkla anledningen att det är helt nytt och oanvänt..Vi har aldrig tidigare levat i år 2013. så vi kan inte veta, ha några kunskaper/erfarenheter om detta år. Kan kännas lite läskigt i början, att stå inför ett tomt ark, ja nästan överväldigande.. för … vad sjutton vill jag skapa?... för liv konst. .Kan också kännas frestande att köra det gamla vanliga, för att slippa känna … rädsla, osäkerhet, frustration, inte kan väl jag … känslor som nästan alltid infinner sig inför det som är nytt och oprövat

Tänker i alla fall … försöka… låta bli att ”kludda” dit något i all hast, bara för att jag vill få slut på "tomheten", osäkerheten och slippa känna de obekväma känslorna.
"Tomheten," som kan skrämma, ger oss egentligen stora möjlighter att skapa nytt, för utan "tomheten", ingen förnyelse, inget nyskapande ... det nya får helt enkelt inte plats på ett "fullklottrat" ark.

Jag har inte gett några nyårslöften, nix.
Från 2005 och framåt har mycket omvälvande hänt i mitt liv, vilket så klart avspeglat sig i mitt bloggande.
Min mors hjärta mår dåligt, vilket innebar många nya tankar och känslor att försöka förhålla sig inför och  ta ställning till
2007 fyller hon 90 och jag själv var ett "hårstrå" från att lämna min kropp
Ett fantastiskt gäng på intensiven, fick "slita"  hårt och länge för att få liv i mig
Tack ni alla för ert hjältedåd.
2009 orkar inte min mors kropp längre.
Jag och en syster var hos henne hela vägen , hemma hos henne. För hemma ville hon vara.
Det var en stor och stark upplevelse, inte ett dugg skrämmande, bara så vacker och fin.
2011 är det vår kloke Placidos tur att passera " regnbågsbron" och
2012 är det Kings tur att göra "samma resa"

Mellan alla starka livshändeleser, både fysiska och själsliga, har jag utforskat livet, mig själv och levat livet allt vad jag kunnat. ... tillsammans med mina fyrfota vänner och kära Mats (barn och vänner)
Livet är en färskvara, inget som går att spara på till ett annat år.Det är till för att användas och mitt har jag använt på många olika sätt ...  till att göra nya upptäckter och nya misstag, som jag förhoppningsvis lärt mig av. Misstag är en nödvändig ingrediens i utforskandet av livet.

"Just när du vant dig vid gårdagen, så kommer det en ny dag."


2 kommentarer:

  1. Hej! Vad vackert skrivet, fick en liten tår i ögat. Både glädje och sorg, hand i hand, erfarenheter. Mycket har du upplevt, kloka du.
    Varm Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Men oj, ser att jag haft/har kärt besök på min blogg.
    Blir så glatt snopen, när någon kemmenterat.
    Varmt Tack för dina ord.
    Ja, många upplevelser har mitt liv bestått av, en del av dem har kännts extra svåra att veta hur jag skulle hantera och försöka förhålla mig till. Att nästan ha dött, väckte mig till liv på många olika plan.
    Men så här efteråt kan jag sanningsenligt säga att jag aldrig skulle velat vara utan en enda svår och sorglig upplevelse, för de har gett mig nya insikter, nya tankar om vad som är viktigt i livet
    Lidande och sorger kommer nog ingen ifrån, de liksom tillhör det att vara människa.

    Det som jag upplevde som svårast av allt jag mött på min livsväg är och har varit TIGANDET. Att det svåra, som verkligen behövde sättas ord på och få kännas,de skulle tigas ihjäl, inte prats om. skulle låtsas som om det som hände inte hänt. Det är många viktiga "ting" i vår värld som är "brännmärkta med tystnadens märke"
    Farligt att prata och ge uttryck för de som egentligen är verkligheten ....Livet, känslor, död, sjukdom, sexualite, åldrandet ... allt det som har stor betydelse för utformande av våra liv.
    En dag, någon gång, skulle jag vilja våga, ta till orda och ge ord till mitt "livs historia"
    Bakom sorgen ligger glädjen och väntar på sin tur, Just glädjen har varit och är min allra bästa färkamrat
    Jag gråter när gråten behöver få säga sitt, sen är det plats för glädjen ... igen.

    Bamsekramar till dig


    "Varje djup sorg, har en förlorad gjädje till föremål. Tappa inte bort denna riktning. Låt inte sorgen glömma sitt ärende. Sorgen är den djupaste ära som glädjen kan få. (H.Martinsson)

    SvaraRadera