fredag 11 januari 2013

Det som jag hatar hos fienden ... är mig själv





Den som tänker annorlunda blir till fiende
genom att jag skjuter över på honom
det som jag själv ogillar.

Det jag hatar hos mig själv
lastar jag över på honom.
Det som jag inte står ut med hos mig själv
det som jag plågas av hos mig själv
skulden som jag inte vill bära
mörkret inne i mig som förargar mig
hotet som kommer från mig själv
skjuter jag över på honom.


Jag delar på mig själv.
Det onda i mig förflyttar jag utanför
mig själv till en annan människa.
Går jag till storms mot en fiende
så har jag ständigt också mig själv framför
ögonen.

Jag går också till storms mot en bild
som inte stämmer med den människa jag
hatar.
Jag lever i strid med mig själv.
Därför önskar jag
att fienden blir bekämpad
inspärrad eller utstött.

Det som jag hatar hos fienden
är mig själv.

Har jag en fiende
kan jag lättare stå ut med mig själv.
För det onda är nu utanför
på andra sidan muren
där borta i bakgrunden
därinne i fängelserna.
(Jörg Zink)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar