torsdag 24 januari 2013

i kväll ska min kropp få sig ett bad och tvättas med havregryn


Havreknyte för torr och irriterad hud:


Havre innehåller slemämnen som är fantastiska för torr hud. De lägger sig som ett svalkande balsam över röda partier och är perfekt vid kliande hårbotten.

Lägg en näve havregryn och en nypa torkad lavendel i en mixer och kör runt tills det är finfördelat som ett grovt mjöl. Ta en glesvävd strumpa eller en tunn handduk och lägg blandningen i och knyt åt. Koka upp en liter vatten och lägg i knytet i en skål. Slå vattnet över knytet, låt det stå och dra i 15 min. Ta med knytet i duschen eller badet och använd som tvättsvamp. När du klämmer på knytet utsöndras ett lent, välgörande slem som du kan gnida in i ansiktet och hårbotten. Tvätta hela kroppen med knytet och smörj sedan in dig med en vegetabilisk olja av till exempel mandel eller oliv.

(www.emmagranath.se)
Hittade detta  i tidningen Friskvårdsmagasinet, gillar när jag hittar tips på sådant man kan göra själv. Så, i kväll ska min kropp bli omskött med en skönt bad och havregrynsknyte.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter! Ska prova någon gång. Hoppas badet var härligt :) KRAM!!!

    SvaraRadera
  2. Blir sugen på att prova samma tips.. Havregryn trodde jag var bara för gröt ;-)
    Min hud är också prickig och torr, glömmer jämnt att smörja med hudkräm.

    Ha en fin vecka.. Kram/Raya

    SvaraRadera
  3. Goooomorgon Mikaela och Raya!!
    Det "bidde" inget bad, det "bidde" en dusch med havreknyte. Så härligt, min hud blev så mjuk och len. Har en torr hud, så det säger bara swisch, så har huden slurpat i sig hudoljan. Havreknytet kommer jag att använda många gånger, ska prova att blanda i andra örter tex timjan som tar kål på bakterier och svamp. Timjan är även bra att inta som the när förkylningarna haft oförskämdheten att hälsa på.
    Ha det gott i livets begodalbana Mysvarma kramar

    SvaraRadera
  4. Hahaha .. berg o dal bana ska det förstås stå. Här stormar det och ramlar ner en massa snö från himlavalvet, så jag och gänget har fått "kämpa oss fram i stormen" Såg att i princip hela landet skulle få ett tufft väder idag. Kraaaam

    SvaraRadera