lördag 19 januari 2013

Pete Seeger - "Forever Young"



Så länge som vi tror
att utsidan är det enda
som existerar
som är viktig
bara för att den syns mest.
Då kommer vi inte att se,
verkligen se varandra
eller oss själva
se att där in-ut-i finns
den verkliga verkligheten
se att där in-ut-i ryms
en hel oändlighet
av
tankar
känslor
livs upplevelser
livserfarenheter
längtan
drömmar
finns DU
Det är dit in vi behöver gå
för att möta varandra
- Humlina /Anna-Lena
(från 2010 blogginlägg)

Må jag aldrig "bli" gammal i mitt tänk.
Må jag aldrig sluta vara nyfiken på livet
Må jag aldrig någonsin låta rädslan för livet, åldrande och död, styra mitt levande
Må jag aldrig låta mig påverkas av  vad andra menar att man får och inte får när åren ilat
Må leken, buset, att dansa ut min glädje och sorg ... få inta en stor del av min var-dag
Må jag alltid ta för givet att ömhet, närhet, frimodighet, glädje ... är till för alla åldrar
Må jag alltid ta vara på livets alla möjligheter och utmaningar
Må jag aldrig lyssna till "förbudsivrarna" till "glädjedödarna"
Må jag alltid sträva efter att ta ut livets kompassriktning

Säg ... Varför är det  meningen att bli vuxen om vuxenheten bara består av en massa förbud,
består av att vi fortsätter vår " barnuppfostran" och agerar föräldrar åt andra och oss själva, fortsätter att hålla koll på varandra och på oss själva, så de/vi inte gör "fel"
Lever "fel", fattar "fel " beslut.... Så får du verkligen inte tänka, känna, vara, göra ... ajabaja!
Jooo, vi får... leva oss själva.

********************************'

"Det är på tiden att vi vågar säga:
Det där uppfyller mig! Det där känner jag!
Det längtar jag efter.
För det krävs mod
till att bekänna vilka vi är,
när vi ju trots allt knappast
ännu förstår oss själva.
(Jörg Zink)


3 kommentarer:

  1. Underbart skrivet!! Ja, tänk att det ska krävas så stort mod att våga leeeva, leka och släppa sig själv fri.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Jaaa, visst är det lite märkligt detta mostånd mot att ge sig själv rätt att leva sig själv, sitt eget liv.... släppa sig själv friii.
    Tänker lite på boken "Måsen" där det handlar om måståndet han möter när han lämnar flockens begräsningar för att utforska och utvidga gränserna för det möjliga.
    Det är lättare om alla håller sig innanför "murarna" då stör man lite mindre. Men tack vare att han, måsen, vågade, visade han på möjligheterna och fickk till slut de andra med sig. Någora behöver våga, visa på att livet består av möjligheter, inte begränsningar.
    Tänker på de modiga som vågade ha en dröm om att människan en dag skulle kunna flyga. De blev utskrattade och hånade, men de gav inte upp sin dröm, trots allt mostånd.... och idag flyger vi.

    Önskar dig en häääärlig söndag, vädret är ju lite vänligare idag KRAM

    SvaraRadera
  3. Hahaha ... Paqui, vill absolut ha sina kramar, så orden har visst hoppat runt lite.
    Och du, hjärtevarmt tack för din feedback på det jag skriver. Hjärtekramar

    SvaraRadera