lördag 21 april 2012

som hämtad från sagans värld ....




Denna vackra mytomspunna och magiska uggla, pärluggla, flög in i ett av våra fönster. Oj, vad det small.! Snabbt ilade jag till undsättning, så inte skatorna skulle hinna före, de har nämligen lärt sig att fönstersmällar oftast betyder mat. Tog upp henne/honom för att försöka se efter hur skadad den var,  först tittade hon/han lite yr-vaket nyfiken på mig, för att sen bara svimma av. Var helt säker på att den dog, för smällen mot rutan var verkligen mycket kraftig och med tanke på huvudet storlek kunde jag bara inte tro att den skulle klara sig.. Hämtade i alla fall en korg som jag placerade i mörkret i bastun. i fall att den "bara" råkat ut för en kraftig hjärnskakning. Efter ett par timmar kunde jag inte längre hålla mig från att kika om hon/han var vid liv. När jag lyfte på handuken, så såg jag det ni nu ser på bilderna .... en vaken, mycket levande och nyfiken liten uggla som mycket intensivt kikade på mig mellan blinkningarna. Efter ytterliggare några timmare, släppte vi ut den till friheten igen.
Läste häromdagen i VK att ugglor nu för tiden söker sig  till bebodda trakter, då det i år är ont om sork, möss ... så ni kan, om ni har tur, får möta denna eller någon av de andra ugglorna, som verkar hämtade direkt från sagans magiska värld

4 kommentarer:

  1. Åh vilken mysig upplevelse. Inte alla som får möjligheten att vara så nära en livs levande uggla. Bra att den överlevde den hårda smällen!! Kram.

    SvaraRadera
  2. Lilla vännen, vad fin. Nu flyger säkert han/hon fritt ute i det fria. I boken Djurens språk av Solöga står det: Pärluggla - Ta det lugnt. Min gåva till dig är att ta en sak i taget.
    Vore fint att se en, dock under andra omständigheter förstås än att en flyger in i fönstret.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Gokväller Mikaela!!
    Ja det var verkligen en mysig upplevelse, dels att få möte en uggla "öga mot öga" och att hon/han överlevde smällen. Ett helt fantastiskt möte.
    Trots att jag genom årens lopp tagit hand om en hel del skadade fåglar och fågelungar som ramlat ur sina bon, har jag, som tur är, aldrig tidigare behövt rädda en uggla.
    Kramisar i massor

    SvaraRadera
  4. Tjingling Tanja!
    Hahahaha!! Pärlugglans visdomsord passar verkligen in på mig i nuläget. Det där att ta en sak i taget, är inte helt lätt för mig,i alla fall inte nu när mina energier har vaknat till liv och likt vårfloderna forsar och brusar de omkring i en vild fart. Frustrerad ... är vad jag känner mig ... energierna behöver få komma till uttryck ... vet bara inte riktigt hur. Vill för mycket just nu ...
    Söndagskramar

    SvaraRadera