tisdag 7 juni 2011

Min stolthet ... körsbärsbusken

Först blommar blommorna
sen är det bladens tur att "blomma" men först kommer alltså en kaskad av vita doftande skönheter ....
... allt för att blommorna ska få fritt spelrum för att kunna locka till sig insekter
(och människor)
För när insekterna ser denna så oerhört sagolikt vackra vita skönhet, ja då, bara måste de så klart kolla in läget, för vem kan måstå en så bedövande vacker frestelse
Själv sitter jag på en stor sten som står alldeles bredvid körbärsbusken och njuter som tjuren Ferdinad och luktar på alla blommorna och kikar på alla insekter.... då ni känns livet lite extra mysigt att leva
Det tog flera år innan körsbärsbusken började känna sig så pass hemma i vår träd-gård att den till slut bestämde sig för att slå rot och boa in sig
På vår tomt "växer" det nämligen mycket sten, så av den anledningen har vi bestämt oss för att än så länge låta naturens träd-gård
få säga sitt ett tag..... rönn, tall, gran är föresten mycket vackra och ståtliga träd. Rönnen den uttrycker sitt vara med att blomma rikkligt och väldoftande ... åsså.... heter det ju "träd-gård"
Var sak har sin tid, en dag vaknar säkert trädgårdstiderna till liv hos oss också
men än så länge, är det den vilda naturen som gäller, plus 11 musketörer, plus fota och en massa annat

Nåja, jag har allt ett litet grönsaksland
som jag är mäkta stolt över. Efter ett perfekt tips, som passade mig ypperligt, på Go`kväll, satte jag ivrigt igång med att införskaffa "såkragar" och jord. Så här löd tipset: Lägg tidningspapper så det täcker markbiten du ska så på .... sen kompostjord och ihopkrattade löv och annat....på det en bra jord .... så sååå det man vill ha. Jag satte även potatis och den gav en riklig skörd. Fiffigt, inga jädrans stenar att gräva upp, inget ogräs att plocka, bara så och till slut skörda. Fantastiskt!!!


Väldoftande blomvackra hälsningar från norr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar