tisdag 8 juni 2010

Kaffeostsmugglare......

Grönt är så skönt.....

Vitaminrika nyttigheter....


När jag var barn älskade jag att följa med min morfar ut i skogen när han bla. jobbade med röjning och vedsågning. Morfar var inte precis av den pratsamma "sorten" men det han sa betydde så oändligt mycket för mig. Med honom kände jag mig alltid fri att bara vara... helt mig själv. Han visade och berättade att man kunde äta granskott och tallskott, att de var härliga nyttigheter som man kunde tillreda på olika sätt. När vi fikade sa han att han brukade äta myror som pålägg och vände samtidigt smörgåsen upp och ner i myrstacken . Än idag undrar jag om han bara skojade. Morfar bar på så många klokheter om livet och om naturen, som han på sitt stillsamma sätt förmedlade vidare till en ivrigt lyssnande och vetgirigt barn-mig. Kärleken till naturen, till tystnaden och den stilla ron, den väckte min kära morfar tidigt i livet hos mig . Morfar luktade så härligt skog och för mig representerade, var han, på något sätt själva skogen personifierad.

När man fotar ser och upptäcker man
de "små detaljerna"
som annars är lätt att bara gå förbi.
Här en ros i grantappning
En liten Kenzo i sökartagen...´

Kolla! Vi har allt lyckats brotta ner husse.
En för alla...alla för en..ni vet
Harry visar sina vackra tänder för oss alla....

Kenzo har inte samma ork som förr
så han får se livet ur ett högre perspektiv....
för följa med ut det ska han

Smugglade med mig lite kaffeost i ryggsäcken.....
men..så här tjock ska man inte ha den
för då hinner den inte smälta

3 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver om din morfar och känner också igen min egen morfar i berättelsen.
    Härliga bilder som vanligt, du/ni kan verkligen det där med att fånga speciella ögonblick.
    Härligt för Kenzo att få följa med på husses rygg, trots att han inte orkar så mycket. Vad bra att han hamnade hos er med allt ni verkar ha att ge.

    Kaffeost blev jag otroligt sugen på. Jag gillar inte kaffe, men osten smaskar jag mer än gärna i mig. Det blir ett så härligt ljud mellan tänderna när man äter kaffeost!

    Sköt om dig! Kramen! :)

    SvaraRadera
  2. Underbara minnen du har av morfar. Fast macka med myror???

    Och vad mysigt det ser ut att vara i skogen med alla fina hundar.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag får sån ro i kroppen när jag ser dina bilder!

    Vilken lycka att ha såna fina minnen av din morfar. Det kan vara väldigt skönt att vara runt människor som inte pratar mycket men som kanske har desto mer innehåll i det de säger.

    Tack för din fina kommentar inne hos mig i huset på hörnet!

    Kram,
    Å

    SvaraRadera