onsdag 16 juni 2010

BREATHE IN, BREATHE OUT



Andnigen är livsviktig för kroppens ALLA celler och organ, vi andas ju inte enbart för att fylla lungorna. En brasa kan inte brinna utan syre. För lite syre = sämre förbränning. Vår hjärna och vårt hjärta är i särskilt stort behov av syre för att kunna sköta sina arbetsuppgifter optimalt..Vår andning reagerar på våra känslor, på stress..... Det var min tandläkare som för en del år sedan, gjorde mig uppmärksam på att jag "glömde bort" att andas så fort jag kände mig rädd.(och gör så ännu per automatik) När vi andas ytligt, andas vi snabbare och då får vi i oss mindre syre och vad händer då...jo, då blir vi av med mindre slaggprodukter, som då kan lagras i kroppen och orsaka att vår inre miljö försuras med allehanda besvär som följd. Andningen är så självklar, så nära oss, att vi lätt kan glömma bort hur viktig den är...Andas gör man, annars dör man...eller vad då?! Det gör man väl automatiskt?!...Jovisst, om vi inte lägger oss i, .om vi inte bjuder hårt motstånd, om vi inte stressar runt allt för mycket, om vi inte kniper igen om oss själva och våra känslor. Själv kör jag en liten stund varje dag med djupandning, oftas ute i det fria. Glömmer gör jag aldrig, en Thaichi kurs som jag gick för en tid sedan. Två kvinnor började plötsligt skratta hejdlöst efter en stunds övningar och de blev totalt euforiska. Då förklarade ledaren att de berodde på att de var vana att andas ytligt och därmed snabbt, så deras kroppar hade fått nöja sig med att leva på "syrebesparingar" under lång tid, och nu, när de plötsligt släppte in massor av syre, reagerade kroppen som en eld som pyr och man tillför mer syre. Deras kroppar blev helt enkelt så in i nordens full-i-skratt-glad-lyckliga av allt syre som bara vällde in. Så..glöm inte att andas..djupt. Breath in, Breath out

Syrerika kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar