fredag 27 september 2013

Ett stort Tack till alla eldsjälar som kämpar för djurens, miljöns och för jordklotets överlevnad ..Det ä just ni som gör stor skillnad




Såg vetenskapens värld om klimatet och det var en del som särskilt fastnade.

*oljeindustrin inte intresserad av klimatåtgärder ... de tjänar ju multum

*politiker inväntar att något annat lands politiker ska ta initiativet i klimatfrågan .... vill inte riskera att förlora ekonomiskt på kort sikt och inte heller riskera att inte bli omvalda, så de väntar och väntar

*vår livsstil ligger i att konsumera, att tillväxt är det enda ekonomiskt gångbara och att ändra på detta tänk är inte det lättaste

*det löser sig nog ... vi kan ändå inget göra
Förnekelsen att det som händer i vår så livsviktiga miljö, nog inte är så farligt,
* tystnaden ett samförstånd, vi hjälper varandra att blunda

*först när vi får "sjukdomsinsikt" kan vi tillsammans göra något

Nog måste det finnas andra tankar att tänka, tankar som i första hand värnar liv och inte prioriterar pengar i första hand, att köpa, köpa, köpa.
Särskilt nu när vi ser  konsekvenserna av vårt slit och släng tänk.
Kan själv tycka att det känns svårt, frustrerande och överväldigande att det är så lite jag kan göra och åstadkomma och ändra på till det bättre för vår  miljö, en miljö som i nuläget inte mår bra alls, en miljö som allt liv är beroende av att den mår bra.
Fast då tvärtänker jag till, att om vi alla gör det lilla vi kan, blir det ändå mycket gjort och om "maktens män och kvinnor" plockade fram lite mod och jävlar anamma och inte bara såg till sitt eget "väl och ve" dåååå.

Läste i aftonbladet att:
"Klimatet ett större hot än kalla kriget"
Då, tänkte jag en tanke, som jag också tänkt som barn.
Tänk, om jordklotet varit tomt på träd, blommor, fåglar ..... osv,
när vi människor började bebo jordklotet.
Skulle vi då ha uppskattat och sett, verkligen sett när alla
blommor, träd, fåglar, insekter .. ...började dyka upp
Skulle vi då ha lett mot varandra av lycka, när vi fick höra den första fågelsången
och för första gången kunna se och känna dofterna av de första blommorna?
Skulle vi???
Jag undrar jag....
Tar vi naturen så självklar, att vi inte ens tänker en tanke på att vara varsam om den
ser vi bara de ting som går att tjäna pengar på, ser vi enbart, som Kalle Ankas farbror Joakim endast dollartecknet i djuren, växterna .....
Men, säg vad vore vi utan naturen
utan all fågelsång, utan djuren, utan all växlighet, utan friskt vatten .....säg.

Som tur är finns det många passionerade eldsjälar som kämpat/kämpar så hårt
och intensivt för att rädda
utrotningshotade djur, växter, vår  miljö
Hundar i nöd, vatten i nöd, fåglar i nöd,  luften i nöd, jorden i nöd ....
En nöd som människan orsakat i sin jakt på ännu mer prylar, på att äga, på att tjäna ännu mer pengar ..
Som om pengar kunde sjunga, dofta, känna... osv.

Vill med denna video hedra alla eldsjälar, alla passionerade kämpar
för allt ni uträttar/uträttat, för att ni står/ställt er på livets sida
och för att ni vägrar att blunda och se bort,
inför allt det svåra som pågår i vår värld
och för att ni tror på livets möjligheter. Tack!!
*********************************************
Passar också på att önskar dig, min trofaste fågelskådarkille ett stort Grattis på din dag.
Minns när du började ta mig med på upptäcksfärder i skog o mark
och visa mig på fåglarnas liv och leverne, oj så magiskt det kändes
Minns också så väl när jag såg min första Lappuggla, så pirrigt att möta sagans mytomspunna varelse i verkligheten.
Du visade mig på en värld som jag inte kände på djupet och en helt ny och outforskad värld öppnande sig inför mina förundrade ögon, vilken magi.

Många varv runt vår jord har du färdats, men det syns inte ett smack.
Du ser precis ut som dagen då jag först såg dig. Jorå!
Pilgrimsfalken har du, tillsammans med andra eldsjälar, hjälpt att överleva,
när den nästintill höll på att helt försvinna, på grund av alla miljögifter.
Tack till er alla för att vi ännu får njuta av luftens mästerflygare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar