fredag 5 augusti 2011

Halstrad strömming.......

Halstard stömming ....mmmm .... inför denna barndomsläckerhet så bara måste jag stor -svika min vegetariska sida ....
..... för med halstrad strömming är det något visst, ja nästan något magiskt .... stömmingen står för de sköna somrarna hos mormor och morfar. Så fort jag känner fisklukten, reser jag i min "tidsmaskin" i ilfart tillbaka till somrarna hemma hos mormor och morfar och fiskhandlarn som kom ända fram till dörren och sålde sina alldeles nyupptagna fiskar. Doften av eld som spred sig i deras kök, en eld som sprakade för fullt i vedspisen för att till slut bli till glöd, där de mumsiga stömmingarna skulle halstras. Nån gång om året gör jag denna min tidsresa i sällskap med alla känslor och dofter ... särskilt inbokade i min doftminnesbank är mormor o morfars, för de doftade en så god trygghet

Fläderbusken har fått besök ... kanske kärt
Rödhaken har i år byggt sitt bo på tomten
Ungarna har tränat sin flygförmåga för fulla muggar och flugit mellan buskar, träd och alla utegrejer. Det gäller verkligen att hålla tungan rätt i mun när avståndsbedömningarna ska göras annars sååå ...

Ungarna ska också hinna lära sig att fixa till sin egen mat, vilket kan vara nog så knepigt, så emellanåt får de sig ett "tröstemål" av mor o far


En flugsnapparunge


Flugsnapparparet har även i år hittat tillbaka till sin favoritholk där det står skrivet VÄLKOMMEN .... kanske det har bidragit lite :) till att de återvänder år efter år


Känns fint att ungarna nu kan flyga, för då behöver jag inte längre hålla koll i mina försök att hindra katterna från att omvandla alla "mina" fågelungar till middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar