torsdag 25 augusti 2011

Elvis Presley Love me tender Best Version Ever Amazing Performance


Grådaskigt väder, på pricken som gjord för en "sortertarakastaborgrejer"dag.
Hittade i sorteringen en bok .. "Älska varandra" av Leo Buscaglia.
Detta med kärlek och relationer är inte det allra lättaste precis. Näää ... snarare är det bland det absolut svåraste man kan ge sig in iii, det kräver verkligen sin man och sin kvinna, men är samtidigt det mest mysiga och mest pirr spännande man kan företa sig i livet. Finns intet en garanti, intet en säkerhetslina att greppa....bara modet att våga satsa. Ofta ställer vi helt orimliga krav på varandra .. att den andra ska förstå utan att vi ska behöva uttrycka ett ord, att den andra ska vara den som ger/visar oss kärlek, uppmuntran, förståelse .... osv Ja, förväntningarna vi ställer på varandra är ofta gigantiska och har inte mycket med verkligheten att göra. Ordet kärlek kan verkligen ha så totalt olika mening och innehåll för var och en av oss. Därför är de tviktigt att våga ge uttryck för vad man menar med ordet kärlek, vad som är viktigt för oss i våra kärleksrelationer, att våga visa och leva sitt eget vara ..... osv
*****************************
Här Leo Buscaglias ord:

I ett kärleksfullt förhållande litar personerna så på varandra att de vågar visa sin sårbarhet, i trygg förvissning om att den andre inte missbrukar detta förtroende. Man varken utnyttjar eller tar varandra för givet. Detta innebär att tala mycket med varandra, en nära gemenskap och en stor ömhet.

I ett kärleksfullt förhållande kan man vara öppen och ärlig mot varandra utan fruktan för att dömas. Det är att uppleva den trygghet som kommer av att veta att man är varandras bästa vän och att vad som är händer kommer man att hjälpa varandra.

I ett kärleksfullt förhållande bryr man sig om varandras personliga utveckling och mognad, där tillåter man utan avund varandra att vara självständiga individer, själviskhet lämnar plats för oegenyttigt givande, delaktighet och omtanke, samtalen hålls levande, det goda växer sig starkt, det onda förtvinar.

I ett kärleksfullt förhållande betraktar man i varje stund varandra som hela individer.
*******************************************
Ni ser .... relationer är minsann ingen enkel match. Men ett är jag säker på ...att "Du är inte min och jag är inte din"
Vi äger inte varandra, är inga ägodelar, bara för att vi valt att leva till sammans.
Mysvarma kramar ... nu ilar jag till mitt sorteringsarbete.

2 kommentarer:

  1. Kloka rader. Nej, relationer är verkligen inga enkla saker alltid. Hoppas det gick bra i sorteringsarbetet. :) Kram!

    SvaraRadera
  2. LördagsHej Smörboll!
    Nä du, realationer är absolut inte det lättaste att "fixa till" Vilket är självklart att de inte kan vara eftersom båda parter har så olika tänk och förväntningar med sig i boet.... och olika syn på vad som är vars och ens "roll" i hemmet. Där hade vi en hel del att prata om och jobba igenom. Ett exempel... jag förstod inte i början varför det alltid kom på min lott att byta sängkläder, då tog M med mig ner i den pyttelilla källaren under huset, där varmvattenberedaren, potatislådor och lite annat förvarades och frågade mig om jag ville byta med honom och göra ren källaren. Nä, huh, då bytte jag hellre rent i sängarna... sen kom jag på att källaren bara behövde göras ren en, max två gånger per år:) Ofta verkar det för oss alla "köra fast och bråkas" om de praktiska göromålen de som behöver göras var-dag
    Att lära känna varandra tar sin tid, dessutom lär man i detta lärande att också lära känna sig själv så mycket bättre.... och allt är inte så kul precis att få kunskaper om... just då.
    Ha en härlig helg .. här sorteras det mellan utevarven må du tro.... gardiner, dukar, kläder.. sånt som vi tänkt länge nog,kanske kunde vara bra att ha, kunde komma till nytta Jisses vilket tramstänk ... inser att jag inte kommer att komma in iiii mina kläder från före transplantationen ... nu är nu och här ska kläder finnas som kan hysa min "nya" mer utvidgande kropp
    KRAMISAR

    SvaraRadera