lördag 23 juli 2011

Norway/Norge/Norðmannaland - Beautiful Nature


Norge gråter och sörjer!!!
Och världen gråter och sörjer med Norge.
En ensam man har iklätt sig ondskans klädedräkt och utnämt sig själv till en slags "minigud" med rätt att styra över liv och död, en ensam man som gett sig själv rätt att avgöra vilken religion som ska gälla för alla, vad som är det rätta sättet att leva, tänka, tycka .... och de som inte delat/delar/delade denna hans "förkrympta" tanke skulle elimineras. Åh du dumheternas dumhet!!! Vet du inte, förstår du inte, att i världen, i livet, finns det gott om plats för ett rikt och mångfaldigt tänkande och levande ... enfaldigt av dig att inte inse denna enkla sanning
Har och har haft så svårt att hitta orden som kunnat beskriva vad jag känt inför det fasansfulla som hänt i Norge ... nä, orden de har bara inte funnits där när jag behövt dem som mest. Men tänker gör jag, mycket, på alla drabbade, deras familjer och vänner, på Oslos, ja och på alla innevånare i landet Norge. Ondskan har gjort visit i detta vårt så vackra grannland, en ondska som vi alla i hela världen har kunnat se och höra om. Det som smärtar är känslotanken inför att denna obegripligt skoningslösa och meningslösa grymhet, kunde ha hänt var som helst i vår värld.(och händer) Tänker även på gärningsmannens familj, de får alla lida för vad han gjort och risken finns, att när ett så obegripligt grymt och meningslöst våld sker, är det nära till hands att ”ge sig på” hans familj.
En människa, en liten sorglig människa, vars tänk, gått helt åt skogen vilse. Vilket hat han måste ha samlat på sig under lång, lång tid, ett hat som han riktade utåt och gav/givit andra och tjusigare namn …. religiös krigare… att han gjorde något bra för världen.
Tänker mycket på alla som gjort och gör stora hjälte insatser för att rädda liv. Alla människor som for ut i sina båtar fast kulorna ven runt omkring dom, poliser, ambulanspersonal, all sjukvårdspersonal som nu jobbar för högtryck för att hjälpa och rädda liv. Tänker på dig käraste dotter min och alla dina kollegor, som arbetar så hårt mitt i denna mardröm för att rädda liv, du/ni som får möta konsekvenserna av en enda mans ofattbara grymhet.
Mina tankar går till er alla ..... med kärlek

2 kommentarer:

  1. Tack Mamma! Dina tankar värmer och behövs. Jag längtar efter att komma hem, få en kram och kanske lite distans. 26 timmars jobb och bara 8 timmar sömn på de senaste 2 dygnen är nog ingen höjdare (men jag är nog inte den värsta syndaren på arbetsmiljölagen). Att jobba är terapi och på nått sätt får vi möjlighet att bearbeta det ofattbara. Men nu längtar jag efter att få komma HEM! Vi ses snart! Älskar dig! Puss.

    SvaraRadera
  2. Det är näst intill ofattbart för oss "utanför" att inse vidden av vad alla människor i Oslo/Norge upplevt och upplever, det är bara för fasanfullt för att riktigt förstå och att ta in ... och även att riktigt förstå och inse vidden av allt lidande du och alla dina arbetskamrater står och stått inför och hur hårt ni ska ha, och får jobba för att ge hjälp till de mycket svårt skadade. Och så det ska ta på sinne, kropp och själ att möta alla svårt sargade medmänniskor, medmänniskor som tvingats stå öga mot öga med ondskan personifierad. Vilken fasansfull fasa, så ohyggligt och ofattbar stor. Mitt hjärta blöder för alla medmänniskor/barn/ungdomar som tvingades vistats i denna fasans mardröm som vi knappt ens kan föreställa oss. Jag kan förstå att det också, mitt i allt, ändå känts bra att kunna vara med och bistå i denna för Norge och också för mänskligheten så stora tragedi.
    Må kärlekens ljus segra över hatets mörker.
    Världen behöver sannerligen inte mer hat, för hur ska kärleken kunna slå rot i vår värld, om vi fortsätter att "gödsla" den med ännu mer hat.
    Käraste dotter min....oj vad vi alla ska krama om dig när du kommer hem ... älskar dig

    SvaraRadera