söndag 10 april 2011

El Condor Pasa


I vår lilla skogsdunge ljuder fågelsången för fullt. Varje dag kommer det nya flockar flygandes, nya fåglar, som fyller på med just sina unika toner till fågelsångarnas vårkör. Det är de allra vackraste kärlekssånger, fyllda med passionerad högenergi, som just nu fyller luftrummet .... likt "Romeor och Julior " ger de utan minsta blygsel högljutt uttryck för sin passion. Nu väntar jag bara på, att den stora bergfinkflocken ska anlända och sälla sig till de övriga ... då kommer verkligen hela skogsdungen att vibrera i ett enda gigantiskt kresendo. Men, mitt uppdukade välkomstbord lockar inte bara till sig skönsjungande fröätare, nix pix, sparvhöken, är också han hungrig och försöker i blixtatacker fånga sig en söndags stek. JOOO, jag VET .... att det är naturens gång, men måste naturen "ha sin gång" just precis framför mina ögon, den kunde väl vara lite hygglig och "gånga" lite bakom husknuten. Skatparet har haft fullt sjå med att hämta kvistar/grenar för att bygga på och förstärka sitt bo med. Ibland har grenarna varit så stora, att de verkligen fått kämpa hårt i sina försök att flyga och samtidigt parera mellan träden med storgrenen i näbben, men trots att jag ibland tvivlat på att de skulle klara av det, så har de själva alltid trott på sin förmåga .... som tur är. Nu är det då absolut APRIL Ena stunden är det strålande sol i nästa regn eller snö .... nästan som om våren gillade att skojluras.... april, april ...nu lurade jag er allt att tro att jag kommer med sommaren. Järnvägars .... nu är sparvhöken här .... igen....jag rusar ...

6 kommentarer:

  1. Visst är det roligt att följa fågellivet där ute, som en "live" naturfilm! :) Men naturens gång är som sagt inte alltid fullt så trevligt att uppleva...

    SvaraRadera
  2. Roligt blogg! Så är det i naturen, det händer både ett och annat..
    Sommar är det inte än på länge, låt nu våren först komma med sin egen takt..
    Ha en fin vårvecka
    Kramar/Raya

    SvaraRadera
  3. Gooodermorgon Smörboll!
    Hoppas att natten varit vänlig med dig och givit dig en Goooonattssömn.
    Ja du, precis som att vistas iii en naturfilm
    Det är verkligen både roligt, spännande och emellanåt sorgligt att följa hur djuren/fåglarna lever sina liv, vad de har att hantera och hur de förhåller sig till dödens ständiga närvaro. När rovfåglar är farligt nära mina fågelgäster... då blir de alldeles knäpptysta, inte ett pip som på något sätt kan avslöja för "jägaren" var de sitter Om däremot räven är i farten då blir det ett himla upprört o-väsen. Då hjälpas de alla åt med att försöka skrämma iväg honom/henne med rejäla "utskällningar"
    Kram humlina

    SvaraRadera
  4. Godermorning Raya!
    Det händer verkligen både det ena och det andra i djur-världen och i växt-världen i dessa tider. Mycket ska hinnas med. Jovisst kommer allt i sin tid och på sin plats .....men längtans vingar de flyger fritt.
    Ha det gott och fotofint i mellan-södern
    kramisar

    SvaraRadera
  5. Glad Påsk!
    Hoppas allt är bra med dig och att du får en mysig helg!
    Kramar! :)

    SvaraRadera
  6. Nu har det varit tyst hos dig ett tag, jag hoppas allt är bra. Sköt om dig...
    Kram!

    SvaraRadera