fredag 8 april 2011

One Hundred Thousand Angels - Lucinda Drayton



Tjingeling alla naturtillgångar!


Som jag berättat så håller vi på att skifta rum. Mitt arbetsrum ska flyttas till ett mindre och så ska vi flytta tillbaka till vårt förra sovrum, för jag störs ibland av luftvärmepumpen som sitter alldeles bredvid där vi nu sover. Jisses säger jag bara, så mycket jag samlat på mig. Böcker och papper och ännu mer papper i en enda lång radda .... vad ska jag kasta, vad ska jag behålla .... små val i det stora hela, men dock beslut som ska tas. Kasta? Njaae. Denna flytt kommer att ta sin lilla tid, då jag inte kan låta bli att läsa en snutt i en bok, eller läsa igenom något jag skrivit för länge sedan ...hittar citat och tankeord som bara måste kollas. En period i livet, letade jag efter Jesus-citat-tankeord, då jag upptäckte att Buddha och andra stora filosofer och tänkare var rikt representerade, men inte Jesus.Här är ett som verkligen är dagsaktuellt med tanke på alla utförsäkringar ..... på att de som har mycket pengar och makt, bara verkar tänka på att förse sig själva med ännu mer .... all korruption som bara expanderar ... alla barn som far illa på olika sätt .... alla gamla som "skyfflas undan" ....osv


*********************************************** " Ve er, ni lagens mästare, som lägger stora bördor på era medmänniskor. Bördor vida större än de förmår bära, och aldrig hjälper ni dem att bära ens den ringaste börda." - Jesus- " ur Evangelium för en ny tid" ***********************************************

Igår var två av "vovsingarna" på koll hos veterinären...igen. Provsvar på måndag. Placido, han som på äldre dar fått problem med binjurarna och därför står på Vetoryl, måste kollas upp då och då så att kortison nivåerna håller sig inom gränsvärdet. Han verkligen avskyr att besöka veterinären och igår "grinade" han högt och ljudligt när blodprovet togs, dessutom hittade de inte hans blodåder i första benet utan de fick sticka i det andra också. Lillplutten!! Han blev alldeles tokglad när han kom hem, sprang runt i hela huset för att lätta på gladtrycket. Nu "borde" jag ta itu med dagens "vedermödor" ... städningen. Fast idag verkar inte ens det minsta lilla positiva tänk bita ... för jag vill verkligen inte städa ... så jag smiter in hit på bloggen, bara en liten sekund, tänker jag ... oj då har det gått en timme ... så städar jag liiiite till... så, tänker jag den "förbjudna" tanken igen.... att jag bara måste kika in på bloggen, bara en kortkortis lovar jag mig själv ....haha... två rum är dammsugna hitintills. Och nu ska gänget snart ut igen. 11 hundar på leriga vägar....gissa hur det kommer att se ut på mina nydammsugna golv..... kanske ändå, att det är en bra mycket bättre ide att låta dammsugaren vänta på mig tills i morgon. Fiffigt tänkt av mig. -Humliga humlinahälsningar-

2 kommentarer:

  1. Spännande med vad man kan hitta när man går igenom lådor, lite som att se tillbaka till hur livet var när man använde föremålen som man hittar.

    Det var ett träffande citat. Situationen ute i samhället gör mig stundtals illamående, så egoistiskt och kallt från många håll.

    Ett annat Jesus-citat som jag gillar går ungefär som så att "den som själv är utan synd skall kasta den första stenen". Bra sagt med tanke på hur mycket vi dömer och rangordnar våra och andra svårigheter.

    Trist med veterinärsbesök, stackars lurvar. Hoppas proverna visar på positiva saker!

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja du Smörboll, det vart sanna ord av "han Jesus"…. ”Den som är utan synd kastar första….” Skulle vi följa de orden blev det inte mycket till stenkastning av.
    Om man bara ser till människans yttre, hur man menar att hon borde vara, borde bete sig, borde se ut …ja då är det nära till hands att låta för-domarna börja vina som hårda örfilar i luften. Vi vet så lite om vad våra medmänniskor går igenom och/eller har gått igenom, så ingen har någon som helst rätt att lägga ens den minsta lilla sten på någon som redan bär på en tung börda., det kan vara och bli helt knäckande för den personen.
    När dreven på människor startar ….. de där otäcka projektionsdreven ….då blir det riktigt läskigt. och särskilt läskigt blir det, när vuxna startar drev på barn och ungdomar, då verkar det nästan som om allt eget tänk, allt eget förnuft bara försvunnit ut i tomma intet. Människor kan vara mycket grymma mot sina med-människor Rädsla, tror jag i mycket är den pådrivande kraften.

    Som du säkert märkt, så tycker jag mycket om tanke ord och citat. Tänk alla de, som med bara några få ord, förmår uttrycka stora livs sanningar och stor livs visdom, det är stort det
    Jag är inte särskilt religiös av mig, på så sätt att jag tillhör en viss religion. Nix, jag vill vara fri i mitt sökande, fri från dogmer, fri från ”vi och dom – tänket” . Livsvisdom kan jag hitta precis överallt … naturen tex, är ju en enda stor läromästare i livsvisdom, så jag lyssnar ivrigt och försöker lära mig av allt som ”sägs”

    Proverna på hundarna hade förbättrats. Lillpluttens blodvärden stiger sakta men säkert vid varje kontroll. Just nu busar han omkring med Rona, hon som är näst intill dubbelt så stor som han. Då bara måste jag gråta av glädje och av tacksamhet, över att han finns till och att orkar busa. Du minns kanske att de ville avliva honom i höstas, men att jag vägrade, för hur skulle jag kunnat låta avliva en svansviftande ängel.. Ibland har tvivlet fått fast mig och jag har undrat om jag fattat det rätta och bästa beslutet, undrat om jag varit klok egentligen, som vägrat avlivning. Att vara den som är bärare av det yttersta ansvaret för någon annans liv och död, har ibland känts tungt, Då förstår du hur stort det känns att nu se honom i farten
    En finemang fin livsdag önskar jag dig

    SvaraRadera