måndag 7 februari 2011

Mumintrollen (1969) - Mumintrollets visa


int`då, är det så lätt alla gånger
att lära känna sig själv
att lära känna livet in-ut-iiii
att våga leva livet intensivt, passionerat och fullt ut
så många grindar att öppna
så många hinder att ta sig över och förbi
så många åsikter om vad som är rätt och fel
som om det rätta vore bättre att ha som rättesnöre än det levande
som om det bara fanns ett sätt att leva sig själv och livet på
så mycket tllbakahållet liv
för vad och för vem håller vi så ofta tillbaka oss själva
varför utestänger vi så mycket av det som kan göra livet rikare
vem har lärt oss att frihet, kärlek, ärlighet, sanning .......
är livs-farliga att leva
men om...
vi inte vågar leva iiii frihet, iiii kärlek, iiii ärlighet, iiii sanning
iiiiiiii oss själva
vad/vem ska vi då leva iiiii ???

Livsmjuka kramar från en Humlina som idag
har försökt träna sig i att focusera på sin andning...:) men...som ni ser här ovan var det ingen lätt match...tankarna ville inte stilla sig


" Det finns så många vägar man gärna skulle vilja gå...." så sant Mumin

6 kommentarer:

  1. Det var längesedan jag såg Mumintrollen!

    Såna dagar har man ibland, när det är svårt att hitta fokus. Men imorgon är en annan dag.

    Kram

    SvaraRadera
  2. God eftermiddag!
    Vilken söt visa, man kan ju inte annat än le.
    Kloka tankar från dig som rör om och puttar lite i en, på ett bra sätt! Just att våga, våga leva fullt ut på det sätt som ger en själv livslust och glädje. Man håller ofta tillbaka så mycket pga rädsla för åsikter och dömande, så att man till slut nästan glömmer bort vem man. Kanske är man själv en sån som dömer och borde ta sig loss från kedjorna och tjoooa loss här i livet. :) Jag är dessvärre själv lite känslig från dömande blickar, dömer dock inte andra utan ser mer avundsjukt på dem som vågar släppa loss, som inte låter något stå i vägen för deras livsenergi.

    Hoppas ni har en fin dag! I dag känner jag att solen börjat värma, alltid ett gott tecken.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. imse ....det finns verkligen mycket att hitta på youtub, sådant man glömt att det fanns och ännu finns.som Mumintrollet
    Tränar ofta på att lära mig focusera...att låta tankeforsen stilla sig och hålla tyst...att det då bara ska vara så svårt....jag är ju den som tänker då "borde" jag väl i jösse namn kunna trycka på off-knappen...
    kramisar till dig med

    SvaraRadera
  4. Men så kulikuligt att "höra" från dig Smörboll! Mumin..Han uttrycker så goa livssanningar han ...jag mys-ler också jag.
    Mår som bäst, vågar mest ...de dagar jag lever iii mig själv/står för den jag är, då alla mina sidor, även mina tillkortakommanden får plats. De dagar, rusar energierna runt som vårfloder inom, mot för de dagar då jag omedvetet (och även medvetet ibland) åkt in i det gamla tänket,
    det där jag låter andras krav och förväntningar gå före...då man inte vill såra andra genom ett NEJ...hur dumt som helst...egentligen...copyrighten över våra liv har vi själva...om vi vill.
    Rädsla är en stor behov i våra liv och val....håll i dig, för nu svär jag..."jädrans förb. rädsla...du är skyldig till mycket elände du..."

    Nu har en av våra hundar fått problem med binjurarna...allstrar för mycket cortison...tydligen en ganska vanlig åkomma bland äldre hundar.(på måndag ska han göra ett test) Denna ädle, ärrade kille,som under sina tre första år verkligen mött livets mörkersida, i form av människors grymmheter och andra hundars påhopp. Han som inte gillar konflikter eller höjda röster och inte heller att besöka veterinär...då skakar han. 10 år blir han i början på juli.
    Livsmjuka kramar

    SvaraRadera
  5. Älskade Mumintroll!
    Härlig sång. Mumin och Nalle Puh är mina favoriter, deras härliga inställning till livet, att vara lilla jag, undrande, funderande, vänlighet, värme..
    Kram/Raya

    SvaraRadera
  6. Hej, hoppas det ska gå bra på måndag. Sorgligt att hunden ska behöva vara så rädd, men med den bakgrunden förstår man ju. Så grymt och orättvist livet kan vara ibland. Tur att någon vakade över honom så att han fick komma till ert hem för att få känna på ett helt annat sorts liv. Ska hålla tummarna här!
    Kramis :)

    SvaraRadera