onsdag 12 september 2012

recept på musli

Rostad musli

* 4 dl rågflingor
* 5 dl havregryn
* 2 dl dinkelflingor
* 2 dl boveteflingor
* 50 g valnötter
* 50 g mandel
* 50 g hasselnötter
* 2 dl solrosfrön
* 1 dl kokosflingor
* 1 dl linfrön
* 1 dl sesamfrön, oskalade
* 1/2 dl honung
* 1/2 dl rapsolja
* 3dl vatten
* 2 dl torkad frukt

Blanda alla torra ingredienser, UTOM den torkade frukten, i en långpanna.
Rör ihop honung, olja och vatten, arbeta ihop med ingredienserna i långpannan.
Rosta muslin i 25-30 min på 200 grader ... viktigt... rör om var 5-10 min
När muslin blivit gyllene, ta ut långpannan och låt svalna
Blanda sedan ner torkad frukt, till exempel, aprikoser, russin ... eller annan torkad frukt

Då vi har en nötallergiker i familjen, så tar jag mer mandel, plus pumpakärnor
Provade att blanda i flagad mandel, det blev frasigt och gott


4 kommentarer:

  1. Gott med musli! Här äts varken nötter eller gluten, men hittade för några veckor sedan ett paket musli på affären som vi kan äta. Tänk att musli kunde vara så gott när man inte ätit det på 15 år. ;)

    Hoppas du har det bra. Stor Kram♥

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag är på väg till butiken för att inhandla till detta. Inte bara bara att översätta allt till engelska dock :) Kram!

    SvaraRadera
  3. SolskensgladasöndagsHej Tanja o Mikaela!!

    Bovete är helt fri från gluten eftersom det är en ört. Den är bland annat rik på B-vit och magnesium.
    Den har varit så himla bussig och givit mig en kanonmage.

    Mikaela...Du får då lägga ner en del jobb på att först översätta, för att kunna handla och hitta igen det du söker.Inte lätt alla gånger Det är en mycket nyttig och GOD musli.

    Efter en saknadens sorgetid, börjar de goa, glada, skrattiga ... minnena vi har haft med King, ta större och större plats. Vi hade så mycket kul ihop.

    Tanja , hur går det för er lilla valpkille, har du sett honom... :)

    Idag har vi toppenväder, men, det blir inga långa vandringar, för skogen har fyllts med älgjägare.
    En björnhona med två ungar har setts uppe i skidliften och en hane bortanför där vi tidigare bodde.Hoppas att björnfamiljen klarar sig undan kulorna.
    Ha det gott, fint och vackert
    Solglittrande kramar

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Ja, bovete har jag också nyligen upptäckt. Finns en hel del man kan använda det till.

    Jo, uppfödaren skickar bilder på pojkarna med jämna mellanrum. Sedan får vi se vilken det blir. Utseende är vi inte så brydda om, bara det är en glad och framåt hund är vi nöjda.

    Just nu befinner jag mig i både sorgens och glädjens tid. Min gamla sköldpadda ska få somna in, vilket har varit ett svårt beslut. Efter samråd med veterinär kom vi fram till att det blir bäst så. Hon är inte akut sjuk så, men många andra saker som väger in. Hon har funnits i familjen i 25 år, en stor bit av mitt liv. En blandning av sorg, skuld, nostalgi och allt blandas. Sedan kommer glädje över det nya, det lilla lurviga livet som är på väg till oss. Så dubbelt.

    Senare hoppas jag att glada minnen tar större plats som det har gjort för dig.
    Hoppas du kunnat vara ute och njuta av det vackra vädret. Inte så jättevarmt ute,men så soligt och vackert.
    Sköt om dig! Kram ♥

    SvaraRadera