onsdag 22 september 2010

Rock-a- My Soul




Rock-a-my-soul..wow.vilken låt, vilken glädje Blev så inspirerad av musiken så att det bara var helt omöjligt för mig att sitta stilla, så jag började valsa runt i en slags skuttdans, till Livet och till min själs ära. Tänk..så där skulle det få "gunga" i våra kyrkor. Säger jag som nästan aldrig går i kyrkan.Det kanske har skett förändringar där med åt det "gungiga" hållet. Kanske att jag ska gå och se efter.

I går var jag och lyssnade på ett föredrag med Mia Törnblom. Så vi skrattade och så hon bjöd på sig själv...underbart härliga Mia. Det var några ord som jag tog till mig lite extra mycket.

*Att vi människor tänker 65 000 tankar per dag!!!! Det har vetenskapen kommit fram till, fråga mig bara inte hur.

*Ock..att av alla dessa 65000 tänkta tankar var 95% samma tankar som vi tänkte dagen innan??!!

TÄNK!! Vi matar oss med samma tankar om och om igen och vi vet inte ens om alla tankar vi tänker, faaast, det är vi själva som tänker dom. 65000 tänkta tankar!! Då ni har vi allt jobbat hårt, men hur i all sin dar får vi då plats med nytänkande och nyskapande tankar.! Lite läskigt är det allt med tanke på att det är de tankar vi tänker, som formar vårt levande, formar vår syn på oss själva, på andra, på världen och på Livet självt..Hm, undras hur stor procent av alla de där 65000 tänkta tankarna som går i de negativa tanke tonarterna?

Inte undra på då, att livet kan kännas bra trist och tråkigt emellanåt, när/om man matar sig med samma gamla tankeföda om och om igen, dag efter dag. Det vore nästan som att äta pizza varenda dag, inte skulle man känna sig särskilt munter och livsglöden den skulle nog lätt fastna fast i all pizzadeg!

*När jag är som sämst, är jag ändå bra (ord från Mias skådespelande vän)Det var härliga ord.

*Att se, de så kallade misslyckandena som lärdomar, ett sätt, en möjlighet att lära oss något nytt och inte att det är vi som är misslyckade bara för att vi misslyckas.( man kan inte kunna det man ännu inte lärt sig...min kommentar..)

*Så skulle vi vända oss till grannen i stolen bredvid och säga två positiva egenskaper om oss själva. Grannen bredvid hade mycket svårt att komma på något positivt om sig själv, efter en stund kom hon på EN positiv egenskap, den andra fick jag hjälpa henne att leta reda på.

Tänk ändå så farligt det verkar vara för oss i detta land att säga och tänka något positivt om oss själva. Skulle vi ändå våga drista oss till att säga något åt det positiva hållet, är vi ofta väldigt snabba på att lägga till en ursäkt eller bortförklaring, för tänk om de tror .....!! Men att säga något negativt, att förminska och nedvärdera oss själva, vårt eget värde...det är helt okey, det är vi mästare på. Att vilja försöka förändra och vända något negativt till något positivt och livsbejakande, till det krävs det träning och åter träning. För motståndet är så stort både inom och "utom"...mot att tro sig vara någon som är härligt bra och värdefull... huuuuh så farligt!! Men ett är helt klart, vi ska visst tro att vi är härligt bra och värdefulla. Jag har mött många människor genom åren, som haft så låg självkänsla att de inte ens förstått att de haft/har något att ge till andra, ge till världen...ge till sig själva.....annat än sitt eget självförakt, sitt eget självhat. Så varför inte börja i skolorna med att lära ut hur man tränar upp sin självkänsla, för det kommer garanterat att bli positivt både för inlärandet och för att få mobbingen att avta. För den som gillar sig själv kan inte längre slå på sig själv och då inte heller längre slå på andra. Så vet ....att JUST DU... just här och nu... är ett... härligt...underbart...fantastiskt....kreativt..och kraftfullt LIV i växande. Ett är då helt säkert, ingen enda växer sig särskilt stor och stark av att matas med negativa och nedvärderande omdömen, av att ständigt få höra från sig själv och andra att man inte duger, att man inte kan, är dålig, dum osv. Vet helt säkert .. Du är ett livsmirakel, ett värdefullt LIV och en stark naturkraft som behövs i världen....i livet.....i ditt Liv. :):)amen...låter nästan som en predikan :)

Det var verkligen en toppenhärlig kväll för kropp och för själ, där glädjen och självkänslan fick inta förarsätet... fick sitta på första plats.

Rock-a-my soul...det är vad jag ska göra en stund.....rock my soul! rock!

3 kommentarer:

  1. Hehe, vilken show till låten då! Jag sjöng i kyrkokör en gång i tiden och inte var det då så här gungigt på den tiden. Håller med om att var svårt att sitta still till låten.:)

    Låter som en härlig föreläsning med Mia Törnblom. Har sett henne på TV, ett riktigt vitaminpiller. 95% samma tankar? Vad tråkig jag känner mig helt plötsligt, får nog försöka tänka på att tänka nya saker och hämta ny inspiration.

    Din "predikan" var då välskriven och slående. Ska läsa en gång till och suga in alla kloka ord.

    Sköt om dig! Kramis!

    SvaraRadera
  2. Kära vän nu har jag konstaterat att det tekniska inte alls är med mig alla gånger. Jag har ju dig bland "mina vänner listan" och räknar ju med att det ska synas när du skriver nytt precis som jag ser när de andra skriver nytt men icke. Så jag blev snopen när jag kom in här snokandes för att hojta lite till dig och ser att du har skrivit massor.
    Alltid lika spännande att läsa om dina tankar och upplevelser och tankarna de 65 tusen är jag så medveten om att hälften vore nog ... jag menar de negativa som rullar som ett hamsterhjul i skallen på mig när jag blir deppig. Jag kan den där svängen jag tar vid deppiga tillfällen. Hoppas och tror att mycket är vunnet bara av att veta av att jag upprepar saker. Brukar ju säga att jag är som en kork ... rakt ner och så upp igen.
    Härligt att läsa om ditt fina krea resultat, man blir ju så himla glad åt provsvaren. Jag hade 86 för några månader sedan men brukar ligga runt 94 och det är jag väldigt nöjd med. Min väns njure verkar vara en kanonmatch med mig och jag hoppas att vi alla får behålla njuren tills vi blir så gamla att vi dör av något annat naturligt för ålder så där knall fall vore väl lika skönt.
    Så hos smörblomman att du skrev att ett beslut skulle tas i helgen. Så tråkigt för er och jag får ångest bara av att läsa om det hela.
    Vår raring är 9 år och visst märker vi att han har blivit lite äldre men ännu inga sjukdomar tack och lov mer än att han är satt på diet för att han inte ska behöva dö för tidigt på grund av fetma.
    Här skjuter jag iväg en raket med omtankte, kärlek, helalingpulver att blåsa över alla som behöver en dust,
    Maggan

    SvaraRadera
  3. Wow, vad mysigt det blev här inne med nya bakgrunden och bilden där uppe! :)

    Hoppas du mår bra. Har tänkt på dig. Kramen!

    SvaraRadera