fredag 11 september 2009

Grrrrr! Mina ilskekänslor har talat


Tänk, jag som trodde att slaveriet hade upphört i Sverige ….
Tills jag råkade se Uppdrag gransknings program
om de Thailändska bärplockarna.
Där kan vi prata om SLAVERI.
Fy, vad jag skämdes där jag satt framför Tv-apparaten
och såg hur några i detta "vårt välordnade land"
hade mage att utnyttja andra människor på detta makabra sätt.
Vi som själva är så snabba på att ta till storsläggan
så fort vi anser att andra länder minsann utnyttjar sin arbetskraft
och inte ger dem lön efter arbete.
”Fy bubblan” säger jag bara.
Där stod män framför kameran,
män som tjänade / tjänar storkovan på andras oerhörda slit
utan att för en sekund komma på tanken
att dela med sig till de som gjorde deras stora förmögenhet möjlig.
De verkade inte ens förstå vilken usel moral de förespråkade,
utan försökte smita från sitt egenansvar genom att förlägga ansvaret
någon annan stans och på de thailändska bärplockarna
Hur vore det om denna ”bärmaffia” själva
skulle ta sig till skogen och plocka ihop sina miljoner.
Storskäms på er alla ” bärmaffiosos”
som har mage att sko er stort på andras bekostnad.
Sen var det nästan pinsamt att lyssna till dessa så kallad myndighetspersoner,
som verkade helt oinsatta och ointresserade av hela frågan
och dessutom var så snabba på att bolla över ansvaret mellan varandra.
Hoppas innerligt att ni ansvariga politiker tar ert ansvar
och ert jobb på allvar och gör något åt detta stora missförhållande.
Ord utan handling är endast tomma ord utan innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar