torsdag 16 juni 2016

Maskros, du glädjespridande gula sol ... men ack så hatad av många när du objuden poppar upp i deras gräsmattor



 Maskrosor ... tycker jag mycket om. De lyser som små solar där de står. Dessutom är de väldigt näringsrika. Plockar in bladen, som efter sköljning får förena sig med andra nyttigheter i våra smoothies.
En sommar då Mats var med kompisar och paddlade kanot i Kanada, skulle jag överraska med hemmagjort maskrosvin.vid hemkomsten. Jag la ner massor av förväntans tid med att plocka och med att försöka tillreda vinet.Så stolt och glad jag kände mig. Men fy och isch, inte ett dugg gott. Försökte intala mig att vinet var proppat med nyttigheter, men, inte hjälpte det. Dessutom förstörde jag kläderna jag bar, av maskrosblommornas vita saft. Ni hör vilken besvikelse som åkte runt i min kropp och knopp.Det var nog inte maskrosornas fel, utan berodde nog mer på min okunskap.
Smörblommorna blommar och jag har börjat plocka in dem för torkning. Helt otroligt att de behåller sin gula färg till sommaren därpå


Plockar helst in de med tunna stjälkar ,för  de torkar fortare.(den till vänster)

Här i norr njuter vi sommartiden allt vad vi förmår.
Ha det världsbäst 



2 kommentarer:

  1. Tittar in hos dig. :) Maskrosblad har jag aldrig smakat, men minns att vi åt något som kallades för "sura blad" när vi var små.
    Hoppas du mår bra och att du njuter av sommaren! Stor Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Tanja!
    Mysigt att du tittat in. Hoppas att du mår så bra som det bara går, tänker på dig emellanåt.
    Maskrosblad, de späda, kan man blanda i sallader, de är proppfulla med vitaminer, mineraler ...
    Jättekramar Anna-Lena

    SvaraRadera