torsdag 17 november 2011

Amacing Grace


Att vara och leva en människas liv är ett mirakel, är själva miraklet
*****************************************
TIO MINUTER
Prata med mig älskling
Jag behöver ingen lång stund,
men jag behöver dig.
Tio minuter.
Jag vill bara veta hur du mår.
Vill bara veta vad som rör sig
i ditt huvud,
bakom de där ögonen jag älskar.
Kanske säger du att allt är okej.
Okej.
Eller också säger du att allt är okej,
men ….
De där men-en,
som vi tror att vi kan gömma undan,
lite snyggt utan att nån märker något.

Jag tror jag märker något.
Sätt dig här en stund.
Vad rör sig i ditt huvud,
bakom de där ögonen jag älskar ….

Ur Laila Dahls ” Vad heter din längtan.”
******************************
Tänk ändå så svårt det kan kännas/ vara och är, att lyssna, verkligen lyssna när någon talar från djupet av sitt innersta väsens vara.
Verkligen lyssna när någon behöver tala, behöver få ge yttryck för sin sorg, ångest, smärta, glädje, ja, helt enkelt att bara kunna få ge uttryck för sin existens, sitt livs levande liv, som ju för oss alla emellanåt kan vara nog så svårt att leva.
Verkligen lyssna, när någon behöver få tala om sådant som är viktigt och som berör på alla plan ...som allas våra liv
Det verkar nästan som det absolut inte får dofta, kännas och märkas att en livs levande människa är närvarande, som om vi förväntas be om ursäkt över att vi finns till.
Nästan som om vi kände/känner oss generade när en människa ger sig tillkänna, ja, det verkar nästan som om det vore något fult och konstig detta att vara människa, särskilt om hon har oförskämdheten att visa att hon hyser alla möjliga käääänslor, att hon åldras, blir sjuk, kan dö .... , ja, så då går vi där, bredvid varandra på livets kringelikrokiga vägar, utan att egentligen se varandra och inte heller ser vi oss själva särskilt tydligt. Dessutom försöker vi ihärdigt att låtsas som om vårt innersta "jag" inte existerar och inte ens är viktig??!!, Går där, utan att låtsas om varandras verkliga existens och säger med ett litet snett leende när någon frågar hur vi har det, hur vi mår ...jorå, allt är bara bra, allt är ok. Fast det inuti känns som om vi ska ”gå i bitar” vilken sekund som helst. Men det gäller ju, att till vilket pris som helst hålla skenet uppe och visa upp hur lyckade vi är, nästan som om det vore ett misslyckande att vara en tänkande, kännande människa stadd i utveckling, i förändring och i växande.

Ha det gott alla mirakelmänniskor och glöm aldrig att just du är viktig

7 kommentarer:

  1. Det är det jag gillar med mina volontärjobb just nu - att äntligen få tid att sitta ned och lyssna. Som sjuksköterska var du alltid tvungen att springa vidare, det var alltid något som var viktigare. Men som volontär har du all tid i världen att lyssna. Och tänk vilka livshistorier man då få höra, om man öppnar sina sinnen och tar in vad som verkligen sägs. Ibland behöver det inte ens yttras några ord, utan man "kommunicerar" nästan bara genom att existera tillsammans, sitta tillsammans i tystnad. Det är närhet det!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. NJUuuutit av musiken och DINA insiktsfulla och kloka tankars ord KRAaaaam

    SvaraRadera
  3. Mikaela du varma och mekännande människa ..läste dina ord ovanför..och tänkte Det skulle finnas fler av dig..vilken härlig värld vi då skulle få leva i ..VAR RÄDD OM DIG..och dina känslor KRAM

    SvaraRadera
  4. En bonde önskade Amazing grace i ett radioprogram. Reportern frågade: "Vad tänker du på när du hör Amazing grace med skotska säckpipor?" "Jo, då tänker jag på när solen går ner i tvåradigt korn" "Tvåradigt? Är det skillnad på om den går ner i tvåradigt eller sexradigt korn?" ".... .... men det är det väl!!"
    Då är man bonde!

    SvaraRadera
  5. Tjingeling du goa dotter!
    Så sant LYSSNANDE har flera dimensioner,i tyyystnaden kan mycket sägas, bara vara nära .. kamma någons hår, krama om osv.
    Mina egna erfarenheter i/om sjukvård är det du just nämner, att det inte finns särskilt mycket tid över för den själslig omsorgen, det bara inte hinns med och ändå är den minst lika viktig som den fysiska omvårdnaden, för att den sjuka människan ska tillfriskna och kunna känna en slags trygghet i allt det svåra som de står inför,det smärtsamma och dödsångestladdade, som många känner inför att vara så utelämnade till andra.
    Vilket, som jag ser på det, har att göra med vår samhällssyn, där pengar, vinst strävanden förminskar det mänskliga värdena.
    Vet ju hur ni alla inom vården får slita halvt ihjäl er för att försöka hinna med allt för att ta hand om era sjuka på det allra bästa sättet, samtidigt som bland annat sparkraven/vinstkraven gör så att de styrande skär ner på personal, ökar arbetstider osv.
    Lyssnandets svåra konst är du "greit" på (försöker mig på lite norska):):)

    I går var jag på benen igen efter fem dagars sängläge. Skulle sätta in järnstekgrytan i skåpet och tydligen fick locket något slags separationsångestkänsla och skulle prompt följa med grytan och lyckades på något märkligt sätt kasta sig ner från bänken och..... landade rakt på min vänsterfot. Smärtorna har varit olidliga.
    Hahaha, där sprack mina planer om en långsamhetens julstäd och annat julmysigt pyssel, så jag har fått göra lite omprioriteringar. Snö som man sprayar...går ooootroligt bra att spraya på de fönster som ej hunnits med.
    Adventsmysiga kramar

    SvaraRadera
  6. Saludos DU anonyma,Du som hälsat på här hos mig förut. Jädrans mysigt med feedbackar.
    Tyckte att denna version av AVE MARIA var så härlig, är lite svag för trummor och så den härliga rösten som talar till, på spanska. förstår dock intet ett ord av vad han säger, hoppas bara att det är vackra och givande ord han förmedlar till alla oss lyssnande.
    Stooort Varmt Kram Tack för ditt besök

    SvaraRadera
  7. Vad roligt ... en ny besökare som tittat in ..
    Utsikt-konvaljebacken, låter vackert... att ha utsikt från en konvaljebacke, den utsikten, kan nog inte annat än att passa på att lika givmilt ge dig en massa in-sikter som kan vara gott att ha som växtnäring i ditt fortsatta växande mot ännu större, nyare och vidare utsikter.

    Mannen vars arbete bestod i att harva,så och skörda, verkade ha skaffat sig en bra och nära relation till vår moder jord. Tvåradigt korn, verkade vara för honom ett ord med magiskt innehåll. Tänk du om vi alla, lite till mans fick känna "Amazing Grace" känsla inför vår vackra natur, då du skulle ingen kunna våldföra sig,försöka utnyttja eller ens komma på tanken att exploatera allas vår vackra boplats Jord-Klotet Tellus
    Varmt Tack för ditt välkomna besök

    SvaraRadera