söndag 22 november 2009

What Do You Really Want? / Adyashanti

En gammal indianhövding satt och pratade med sin sonson.
Han sörjde djupt en tragedi som inträffat i familjen
”Jag känner att jag har två vargar som kämpar mot varandra i mitt hjärta
En av dem är våldsam, hatisk och hämndlysten.
Den andra är kärleksfull, förlåtande och medkännande.”
Sonsonen frågade. ”Vilken varg kommer att vinna, farfar?”
”Den jag matar” (Ur ”Slumpen är ingen tillfällighet)

Våra val i livet står alltid mellan att välja Rädsla eller Kärlek
Gör vi våra val utifrån rädsla..blir våra handlingar rädslans handlingar.
Gör vi våra val utifrån kärlek blir våra handlingar kärlekens handlingar. -Humlina -

2 kommentarer:

  1. God morgon! Den berättelsen om vargarna tänker jag ofta på och försöker mata den kärleksfulla vargen, trots att den hämndlystna ibland kommer fram och vill ha sig en bit. Gäller att se det och medvetet fatta ett beslut varje gång, att välja den kärleksfulla vägen. Trots att man bara vill hämnas och vara elak tillbaka ibland vinner ändå den harmoniska känslan av att välja den kärleksfulla vägen.

    Kom på att jag har den där boken "Slumpen är ingen tillfällighet" i bokhyllan, men inte läst den än. Kanske ska ta tag i det nu när jag ser att den verkar innehålla tänkvärda rader! Tror maken fick den i julklapp från jobbet något år sedan och den har bara legat i bokhyllan sedan dess, det är ju synd och skam.
    Ha en fin dag!
    Sänder dig kärleksfulla och varma Kramar!

    SvaraRadera
  2. Är en sån underbar beskrivning på vilka/vilket val vi har i livet, har fångats på pricken.
    Som Paulus en gång sa "Det goda jag vill, det gör jag inte. Det onda jag inte vill, det gör jag" Det är inte lätt att vara människa i växande, många krafter inom oss drar åt ett håll och jag själv åt ett annat, men som det är sagt "Träning ger ökad färdighet." Jag mår så in i nordens finemang när jag lyckas välja det mest kärleksfulla och jag mår inget vidare när jag låter den negativa sidan ta komandot.
    Har varit på "lassa" och tagit prover, men på sjuk-husets kemlabb kryllade av snörvlande, hostande och nysande människor..iiii...jag satte mig då ute i korridoren. Ingen har då ringt från sjuk-huset så då antar jag att allt är bra efter vaccinationen.
    Varmmjukakramar HUMLINA

    SvaraRadera