söndag 13 april 2014

vår absolut största fiende ...

bor inom oss

För säg
hur många av oss
är helt nöjda med alla delar av sin kropp
nöjda med hur de är
inte många ... tror jag
och när vi inte ser ut
och inte är så som vi önskade vara
då är vi så snabba med att döma ut oss själva
Skulle vi säga, bara en del, av allt det vi säger till oss själva
till andra
skulle vi i många fall  få oss en välbehövlig utskällning
andra åter skulle kanske riskera att tappa en del av sitt
självförtroende
ett självförtroende som de kanske, av olika orsaker,
 haft det tufft  med
att bygga upp
men
Vi är ofta, ganska så omedvetna om
hur hårt och skoningslöst vi ger oss på oss själva
hur vi tär och tömmer vår 
självförtroende depå 
vår självkänsla
vår självuppskattning
och vår så viktiga självrespekt
Garanterat skulle vi inte vilja ha vänner
som klagade och nedvärderade oss
så som vi själva gör
med/mot oss själva




I flera år "gav jag mig själv rejäla smockor"
bara för att jag inte kunde låta bli att leva mig själv
 inte mäktade med att bli lydig nog
inte såg ut, så som jag velat se ut 
(hade velat vara längre)
för att jag kände mig så besvärlig då jag var sjuk
 för att jag hade så svårt med att tiga ihjäl mig själv
(och tro mig, jag försökte verkligen under en tid)

Ja jisses ...
orsakerna till att jag mobbade mig själv var många
en mobbing som kunde få ett slut 
först
då jag började förstå och acceptera mig själv
och lärde mig se vad som var mitt och vad som var andras
tyckande
tänkande
kännande
 ansvar
 liv

Det har  tagit sin  tid att acceptera mig själv
hela mig
som den jag var
 till både kropp och själ

Tänk, egentligen, så oerhört mycket energi som krävts
och som jag lagt ner på
att försöka hålla tillbaka min livskraft
 att  hålla på och mobba mig själv
tiga halvt ihjäl mig
bara för
att jag inte mäktade med att leva upp till andras förväntningar
på hur jag borde vara och se ut
Förväntningar som jag till slut också la på mina egna axlar
och som bidrog till att mitt självförtroende sjönk till botten
gjorde att jag kände mig misslyckad när jag inte klarade av 
att leva upp till alla omöjliga krav
för de var ju inte mina
var inte den jag var

Ska vi försöka fylla och leva upp till andras behov
 till andras uppfattningar om hur livet
bör vara och levas
då kommer vi att tvingas backa
 backa undan från oss själva
(jag har under en tid, backat en bra bit)
Till slut kommer vi att tappa oss själv ur sikte
tappa bort oss själva bland alla andra
och får då svårt att "höra vår egen röst"


Självförtroende
självkänsla
självuppskattning 
självrespekt
får man
när man upprättat en god närkontakt med sig själv
när man ställer upp på sig själv 
accepterar sig själv
 det levande livet
som bor och verkar inom oss alla


Så mycket mobbing som får fortgå
bara för
att vi är, de vi är, och inte som andra och vi själva, vill att vi ska vara
att det är så svårt att inse att vi alla, var och en 
är unika livsväsen


Men
alla upplevelser
all närkontakt
med den så kallade "jantelagen"
gör att man till slut, skaffar sig mycket kunskaper/erfarenheter
i/om  hur okunnigt det är
att bunta ihop människor 
( inte en blomma, inte ens en snöflinga ser likadana ut
så varför skulle vi människor vara undantagna livets mångfald)
och hur helt uppåt väggarna
det är att följa en så urbota och förminskande lag som just
"jantelagen"
För självklart
ska vi tro på oss själva
tro på att vi är så oändligt mycket mer
än en "pytteliten osann lag" som bara är ute för att begränsa vår frihet
begränsa våra liv
och
som bara vill försöka hindra oss från att leva fullt ut 


Tänk ... när det blir en självklar del i skolan, att förmedla och undervisa om människans okränkbarhet,
om vikten att tro på oss själva, om tankens kraft, om allas lika livsvärde, oavsett det yttre.
Inget eller ingen kan ta ifrån dig ditt livs/ människovärde, du är värdefull, oavsett om du så är arbetslös, sjuk, deprimerad .....
de är stadier som inträffar,(som höst blir vinter, som blir vår ...) som vi alla, mer eller mindre, någon gång under vår livstid, stöter på, men de definiera inte vilka vi är, definierar inte vårt värde som människor, som livs levande liv.
Endast tanken på vem vi anser oss vara, skiljer oss från oss själva ... de vi verkligen är




2 kommentarer:

  1. Glad påsk önskar jag dig och din man!

    kramar kussen Ingalill

    SvaraRadera
  2. Påskiga Kullerbyttatjohoglädje!!!
    Så roligt att att du tittat förbi kusin.
    Glada påsk-pussar och påsk-kramar till dig

    SvaraRadera